چند درصد بازار فروش سیگار سرزمین در انحصار ٢ شرکت خارجی است؟ 


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از انحصار ٧٥ درصد بازار فروش داخلی سیگار در اختیار ٢ شرکت خارجی خبر داد.
به شرح صفحه اقتصاد، حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر با نشانه به تولید و فروش سیگار در درون سرزمین از سوی دو شرکت خارجی چندملیتی JTI  و BAT که صاحبانی انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی دارند، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی با رویکرد افزایش مصرف سیگار در سرزمین ما فقط به فکر کسب سود برای خود و خروج اندوخته از سرزمین هستند.
وی با نشانه به واردات مواد اولیه (توتون و تنباکو) این دو شرکت از خارج، افزود: این شرکت‌ها بدون توجه به سلایق و علایق ملت ایران به دنبال تغییر مزاج ملت هستند و به کیفیت محصولات خود توجه چندانی ندارند. این برای سلامت جامعه خطری عظیم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید نسبت به واردات محصولات دخانی از سوی این شرکت‌های خارجی چندملیتی حس وظیفه کرده و نظارت جدی بر کیفیت این محصولات داشته باشند.

ذاکر با نشانه به ندادن مالیات از سوی شرکت‌های چندملیتی، گفت: این شرکت‌ها هنوز مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و درصدی را هم که برای ارزش‌اضافه محصولات خارجی مشخص کرده‌اند، فراوان کم و نسبت اون با تولیدات داخلی عادلانه نیست و این خلاف سیاست‌های حمایتی دولت از تولید درون است، بنابراین وزارت صمت و وزارت اقتصاد فراوان سریع این داستان را اصلاح کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس هم به این داستان ورود خواهد کرد و نخواهد گذاشت شرکت‌های خارجی هم به‌سلامت جامعه صدمه برسانند و هم اندوخته سرزمین را چپاول کنند.

وی با بیان اینکه در همه کشورها، شرکت‌های دخانیات وظیفه‌ها و وظایف اجتماعی همانند توجه به‌سلامت و ورزش مردم را بر وظیفه دارند، گفت: سوال ما از مسئولین شرکت‌های خارجی چندملیتی این است که برای چی نباید از حقوق نتیجه از سود تولید و فروش سیگار برای سلامت مردم هزینه شود و آنها برای چی از این اتفاق فرار کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه باید مجلس و مسئولین دولتی نظارت جدی بر عملکرد شرکت‌های خارجی چندملیتی تولید سیگار داشته باشند، گفت: با توجه ‌به اینکه مواد اولیه این شرکت‌ها از خارج درون می‌شود و نظارت چندانی بر آنها شکل نمی‌گیرد، دلیل نگرانی است که این محصولات بر سلامت مردم تأثیرات منفی زیادی داشته باشند.

ذاکر با بیان اینکه در حال آماده سیگار موجود در بازار ایران از ۳ راه شرکت‌های خارجی چندملیتی، شرکت دخانیات ایران و همچنین قاچاق فراهم‌ می‌شود، گفت: کمتر از ۱۰ درصد بازار فروش درون در اختیار شرکت دخانیات ایران است و این دلیل تأسف است.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات برای افزایش تولید و همچنین کیفیت محصولات دخانی قدم‌ برداشته است، تصریح کرد: شرکت دخانیات در حال آماده به وظایف اجتماعی خود و همچنین سلامت مردم توجه خاصی دارد و در همین راستا به ورزش مردم و هزینه برای سلامت مردم توجه شده است. امیدواریم که سیاست‌های خوب  در شرکت دخانیات ادامه یابد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید حمایت‌های قانونی، مالی و همچنین در اختیار دادن تسهیلات مخصوص برای شرکت دخانیات مورد توجه باشد، گفت: بسته حمایتی شرکت دخانیات برای کشاورزان توتون و تنباکو کار که در اسفند سال قبل رونمایی شد، مشوق خوبی برای کشاورزان تولیدکننده است که خوشبختانه موجب جلب رضایت آنها شده و باید سهم شرکت دخانیات ایران از بازار فروش افزایش یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: روشنگری‌های خوبی در راستای مبارزه با فساد و مافیا در شرکت دخانیات انجام شده و تلاش‌های خوبی برای نیرومند تولید درون و کیفیت محصولات شکل گرفته است.

ذاکر با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شرکت دخانیات ۲ رویکرد اساسی در صنعت دخانیات را شاهد هستیم، گفت: یکی فراهم‌ نیروی انسانی متخصص، باتجربه، استاد، کم سن و تزریق اون‌ها به بدنه شرکت باهدف تحول در محصولات دخانیات است.

وی افزود: قطعاً با این نیروهای انسانی انقلابی دارای روحیه جهادی شرکت دخانیات از حالت ورشکستگی نجات خواهد یافت و توان رقابت با شرکت‌های خارجی را پیدا خواهد کرد.

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: رویکرد دیگر مدیریت جدید شرکت دخانیات تحول در صنعت دخانیات و حمایت از کشاورزی باهدف خودکفایی و صادرات محصولات دخانی است. در همین راستا در بازسازی صنایع، به‌روزرسانی و بهسازی کارخانه‌ها و ماشین‌آلات کهنه قدم‌های خوبی برداشته شد و به کمیت و کیفیت تولید نیز توجه خوبی شده است.

ذاکر افزود: در سال‌های قبل عمده‌ترین مشکل شرکت دخانیات نداشتن یک استراتژی هدفمند بود که واجب است با حمایت دولت و مجلس، ضمن خروج از وضعیت قبلی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های خارجی نیز توسط این شرکت مردمی که همه زیرساخت‌های فنی و علم واجب را دارد، شکل پذیرد و در این راه مجلس و دولت باید برای نگه داری منافع مردمی قوانین حمایتی واجب را تصویب کنند.

منبع: ایرنا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *