قیمت جهانی طلا امروز سه شنبه 11 مرداد ماه 1401


در این مطلب از صفحه اقتصاد، به توضیحاتی درباره قیمت جهانی طلا امروز سه شنبه 11 مرداد ماه ۱۴۰۱ می پردازیم. قیمت جهانی طلا صعود می کند یا نزول؟
قیمت هر اونس طلا امروز قیمت هر اونس طلا امروز با 3 دلار و 86 سنت معادل 0.22 درصد کاهش به 1762 دلار و 8 سنت رسید.

طلا مجدد درخشش خود را در برابر قدرت گرفتن دلار آمریکا ازدست‌داد. بالا رفتن نرخ استفاده فدرال‌رزرو آمریکا هم اندوخته‌گذاران را از این فلز گران‌بها دور کرده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با 3 دلار و 86 سنت معادل 0.22 درصد کاهش به 1762 دلار و 8 سنت رسید.

از طلا معمولاً به‌عنوان یک اندوخته‌گذاری ایمن در تاریخ بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی یاد می‌شود. در سال قبل میلادی زمانی‌که شرایط اقتصاد دنیا به‌خاطر همه‌گیری کرونا برهم ریخته بود، اندوخته‌گذاران به طلا روی آوردند و دلیل شدند قیمت اون به بالاترین رقم طی چندین سال قبل برسد.

به‌همین‌نظم، در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت طلا به یک رکورد جدید رسید.

اما افزایش نرخ استفاده بانک‌های مرکزی تاثیر منفی بر قیمت طلا می‌گذرد.

بسیاری از اقتصادهای عظیم دنیا در دوره کرونا نرخ استفاده را جهت نیرومند اقتصادهایشان پایین آوردند. اما حالا این اقتصادها نرخ استفاده را جهت مهار تورم افزایش می‌دهند.

افزایش ارزش دلار آمریکا هم قیمت طلا را پائین می‌آورد. ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم دنیا به بالاترین رقم طی 20 سال قبل رسیده‌است. سبب قدرت گرفتن دلار را می‌توان تورم بالا و افزایش نرخ سود اوراق‌قرضه در آمریکا فهمید.

همه چیز درباره اُنس ( اونس ) طلا 

حتماً تا به حال کلمه اونس یا اُنس طلا (به انگلیسی ounce می‏‌شود.) به گوشتان خورده است مخصوصا در بسیاری از سایت‌ها که قیمت طلا و سکه را می‌گذارند، قیمتِ اُنسِ طلا هم باید به چشمتان خورده باشد؛ قیمت انس طلا غالباً به دلار است. در سایت‌هایی همانند شبکه اطلاع رسانی طلا ، سکه و ارز و تریدینگ ویو (Tradingview) می‌توانید قیمت اُنسِ جهانی طلا را به دنبال نمودارهای روند اون مشاهده نمایید. اما دقیقاً منظور از انس طلا چیست؟! خوب است شما هم با برخی از اصطلاحات طلافروشان و بازاریان دوست شوید، مخصوصا زمانی که تصمیم خرید مصنوعات طلا یا سکه را دارید. با ما دنبال باشید، انس و سپس اصطلاح انس طلا و موضوعات مربوط به اون را توضیح می‌دهیم.

انس چیست؟

انس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و اون را با نماد oz1 علامت می‌دهند. انس ساده در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم. انس در آمریکا فراوان رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم ساده جامعه براساس واحد وزن انس شکل می‌گیرد.  امّا در سرزمین بریتانیا استفاده رسمی از اون در سال ۲۰۰۰ به آخر رسیده است. همانطور که بیان شد واحد انس برای فلزات گران قیمتی همانند طلا ، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. جذاب است بفهمید که واحد انس همچنین در دستگاه‌ها و کشورهای مختلف، متفاوت است، به این سبب مواظب باشید که واحد انس را برای چه اجسامی و نیز در کجا به کار می‌برید. در زیر به مواردی از انس نشانه می‌کنیم:

  • انس ماریا ترزا که معادل ۲۸.۰۶۶۸ گرم است.
  • انس اسپانیایی که معادل ۲۸.۷۵ گرم است.
  • انس متریک چینی که معادل ۵۰ گرم است.
  • انس متریک هلندی که معادل ۱۰۰ گرم است.
  • انس تراوا یا تروی که معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. ( این همان واحدی هست که برای طلا به کار می‌برند.) انس تراوا یکی از یکاهای اندازه گیری در روم باستان بوده که برگرفته از پول این سرزمین است.

تبدیل قیمت انس طلا به قیمت یک مثقال طلا

همان‌گونه که انس طلا در کشورهای آمریکایی و اروپایی کاربرد دارد و بین معامله‌گران متداول است، در ایران و کشورهای دور و بر دریا فارس از مثقال طلا فراوان استفاده می‌شود. مثقال طلا به قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار می‌گویند.  مثقال طلا همانند انس طلا یک اصطلاح بین مردم پرکار در رابطه با خرید و فروش طلا می‌باشد. برای مثال هنگامی می‌گویند طلا در ایران کم ارزش شد، یعنی قیمت مثقال طلا در ایران کاهش قیمت داشته است هرچند ممکن است انس طلا با رشد چشمگیری دنبال شده باشد. برای اینکه قیمت طلا در درون سرزمین را با دنیا سنجیدن کنیم باید از یک واحد یکتا برای سنجیدن استفاده نماییم.  بنابراین عبارت قیمت جهانی مثقال طلا را به کار می‌بریم. مثقال طلای جهانی فقط به قیمت انس و دلار بستگی دارد. چگونگی تبدیل قیمت انس طلا به قیمت مثقال طلای جهانی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مِثقال طلا چیست؟

در این نوسانات و التهابات بازار سکه و طلا، ضرورت آشنایی ما با اصطلاحات صنف طلا بیش از قبل حس می‌شود. در این بازار با عجله، اصطلاحاتی وجود دارد که وقت ورود به طلافروشی قطعاً باید از اون‌ها اطلاع داشته باشیم و برای معامله باید از این موارد و اصطلاحات استفاده کنیم تا حداکثر سود را ببریم. یکی از اصطلاحاتی که به‌خصوص در بازار ایران کاربرد فراوان دارد، مثقال طلا می‌باشد. در زیادتر سایت‌هایی که قیمت گرم طلا ، اُنس و سکه را گذاشته‌اند نیز قیمت مثقال طلا هم، حتما به چشمتان خورده است. همانند سایت شبکه اطلاع رسانی طلا ، سکه و ارز که قیمت انواع مثقال طلا در هر دقیقه به روز رسانی می‌کند و در جدولی همانند زیر به نمایش می‌گذارد. در ادامه این مقاله به توضیح مثقال، مثقال طلا و مباحث مربوطه می‌پردازیم.

مثقال چیست؟

واژه مثقال، ریشه عربی دارد و از زبان عربی درون زبان فارسی شده است. مِثقال واحد اندازه‌گیری وزن می‌باشد که در کشورهای اسلامی رایج است. اگر به عطاری محلّه خود رفته باشید، یکی از واحدهایی که داروهای گیاهی را وزن می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد، همین مثقال است. یک مثقال با وزن ۲۴ نخود (یک نخود برابر ۱۹۲ سوت می‌باشد.) يا يک شانزدهم سیر برابر است. اگر قضیه را کهنه در نظر نگیریم و امروزی بیان کنیم، یک مثقال برابر است با ۴.۶۰۸ گرم. به عبارت دیگر، اگر وزنه یک مثقالی داشته باشیم و اون را روی ترازو قرار بدهیم، زیادتر از ۴ گرم ترازو علامت می‌دهد. یکی از مواردی که از مثقال همچنان استفاده می‌شود، شاید به این خاطر باشد که در گذشته هنگامی خبری از ترازوی دیجیتالی زرگری نبود، فراوان راحت با ۲۴ نخود و مانند اون قابل اندازه‌گیری بود، یعنی معادل اون در گذشته وجود داشت. از سو دیگر چون تغییر برای انسان‌ها دشوار است، این واحد همچنان بر روی آسیبها مانده است.

انواع مثقال

مثقال در کشورهای اسلامی، انواع مختلفی دارد که ادامه بیان می‌کنیم:

  • مثقال صِیْرَفی:

واژه‌ی صیرف از صراف می‌آید بله دقیقا منظورمان همان صراف‌هاییست که در کار ارز و دلار هستند. مثقال صِیْرَفی همان مثقالیست که طلافروشان از اون در خرید و فروش‌هایشان استفاده می‌کنند و ترازوی زرگری اون‌ها علامت می‌دهد و از همه مهمتر شما به دنبالش می‌گردید! پس برای اینکه یاد بردن نکنید، کدام مثقال به کارتان می‌آید رمزی برای خود بگذارید مثقال صِیْرَفی = صراف‌ها = بازار طلا فروشان

هر مثقال صِیْرَفی چهارسوم مثقال شرعی (۲۴ نخود) و برابر ۴.۶۰۸ گرم است. این دقیقا همان عددی است که اکثر خوانندگان این مطلب به دنبال اون هستند و در طلافروشی‌ها از اون استفاده می‌کنند. حالا که مفهوم بازاری مثقال، که همان مثقال صیرفی بود را متوجه شدید، یک مدل مثقال دیگر نیز داریم که زیادتر برای امور فقهی و شرعی استفاده می‌شود و سرشناس است.

هر مثقال شرعی برابر (۱۸ نخود) ۳.۴۵۶ گرم می‌باشد؛ به عبارتی هر هِجده نخود برابر یک مثقال شرعى یا چهار و نیم گرم است. و با توجه به این که هر جو چهارسوم گندم است، بنابراین هر مثقال شرعی برابر ۷۲ دانه گندم است. نکته‌ی قابل توجه این است که در بازار طلافروش‌ها از مثقال شرعی استفاده نمی‌کنند.

هر مثقال ساده نیز معادل ۴.۶۸۷۵ گرم است. البته برخی مثقال را معادل ۴.۵ گرم یا ۵ گرم نیز در نظر می‌گیرند تا محاسبات را ساده کنند که البته این کار برای کالاهای کم‌ارزش انجام می‌شود. این نوع مثقال فراوان رایج نیست.

اِصطلاح مِثقال طلا

از قبل‌های دور تا به امروز، قیمت طلا در سرزمین ایران، قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار بوده است. همانند اونس طلا که یک قرارداد بین معامله‌گران طلا در دنیا می‌باشد، مثقال طلا نیز بین فعالان بازار درون ایران و کشورهای همسایه کاربرد دارد. بنابراین مفهوم مثقال طلا فراوان مهم‌تر از انس طلا در سرزمین ما می‌باشد. هر مثقال طلا برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار (خلوص ۷۰۵ ) است؛ بله، صحیح متوجه شدید: چهار گرم و ششصد و هشت سوت طلای ۱۷ عیار. تکرار این داستان سودمند است که مثقال طلا دارای ۲ ویژگی می‌باشد:

  • وزن اون برابر ۴.۶۰۸ گرم باشد.
  • عیار اون باید ۱۷ باشد. به عبارت دیگر خلوص اون ۷۰.۵ درصد یا ۷۰۵ می‌باشد.

بنکداران طلا که به شکل عمده کار می‌کنند، قیمت طلا را براساس یک مثقال در نظر می‌گیرند و خرید و فروش طلا را با قیمت یک مثقال طلا انجام می‌دهند نه قیمت یک گرم طلا. در فاکتورهای حسابداری ابتدا قیمت یک مثقال طلا ( مظنه ) را می‌نویسند سپس اون را با ماشین‌حساب یا توسط لطیف‌افزار حسابداری طلافروشی، به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار تبدیل می‌کنند، سپس خرید و فروش را با اون قیمت انجام می‌دهند.

همچنین، در بازار عظیم تهران و شهرهای دیگر، واژهای که ممکن است بیش از مثقال طلا به گوشتان بخورد، مظّنه است. مظّنه همان مثقال طلاست و با اون هیچ فرقی ندارد، به عبارت دیگر اصطلاحیست که طلافروشان و زرگران به جای مثقال طلا در گفتگوهای روزانه‌ی خود به کار می‌برند. حتی بسیاری از سایت‌ها به جای اینکه قیمت مثقال طلا را قرار بدهند از قیمت مظّنه استفاده می‌کنند.

از آنچه گفته شد، می‌توان این را نتیجه گرفت که مثقال طلا یا مظنه، فقط لفظی هست که قیمت طلا را مشخص می‌کند. در واقعیت طلای ۱۷ عیار وجود ندارد بلکه زرد که خرید و فروش می‌شود، طلای ۱۸ عیار می‌باشد. هنگامی شما از مغازه طلافروشی می‌سوال کرد طلا چند هست؟ منظورتان این هست که طلای ۱۸ عیار گرمی چند می‌باشد؟ برای اینکه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را از قیمت مثقال طلا محاسبه کنیم، کافی هست، از تناسب اعداد استفاده کنیم. در ادامه به این داستان می‌پردازیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *