قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز سه شنبه 11 مرداد ماه 1401

[ad_1]

در این پست از صفحه اقتصاد قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز سه شنبه 11 مرداد 1401 در بازار تهران به شرح جدول زیر است:

عضو انجمن صنفی برنج فروشان استان مازندران گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم مقام یک کشت اول در شمال به ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های قبل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش را علامت می‌دهد.

«حسن تقی‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص وضعیت بازار برنج در شمال سرزمین با بیان اینکه الآن برداشت برنج در برخی مناطق شروع شده است، افزود: در هفته های قبل قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم در شمال سرزمین به ۱۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود که با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال سرزمین و بازار باشیم.

عضو انجمن صنفی برنج فروشان مازندران اظهار داشت: الآن برداشت برنج مقام یک طارم و هاشمی شروع شده و  برداشت برنج‌های پُرمحصول فجر، شیرودی و ندا از آغاز شهریورماه شروع می‌شود.

قیمت ۵۸ تا ۹۵ هزار تومانی انواع برنج در شمال سرزمین

وی تصریح‌کرد: محصول برنجی که از کشاورزان خریداری می شود دارای حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد شکسته و افت محصول است که برای عرضه به بازار قیمت ها اندکی تفاوت پیدا می‌کند؛ به‌طور مثال الآن قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم مقام یک سال قبل با قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان از کشاورزان خریدرای   و با نرخ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.

تقی‌زاده گفت: همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج سال قبل فجر ۶۷ هزار تومان، شیرودی ۵۵ هزار تومان و ندا ۵۰ هزار تومان با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد شکسته است که به نظم با نرخ های ۷۵ هزار تومان، ۶۲ هزار تومان و ۵۸ هزار تومان در بازار شمال سرزمین به فروش می رسد.

این رتبه صنفی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فرایند فراوان برنج از هفته آینده به نظر می رسد قیمت این محصول  در شمال سرزمین روند کاهشی به خود بگیرد.

بررسی های میدانی علامت می دهد در بازار تهران قیمت هرکیلوگرم برنج مقام یک همچنان بین ۱۱۰ تا ۱۸۵ هزارتومان به فروش می‌رسد.

تکلیف واردات هنوز مشخص نیست

تجربه افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در بازار در دوره ممنوعیت واردات سال قبل، وزارت بهداشت را بر اون داشت تا در زمینه ممنوعیت واردات همزمان با دوره برداشت، بازنگری کند. وزیر جهادکشاورزی و معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه از چندین مورد از «نبود محدودیت» در واردات امسال سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص به شکل مکتوب و رسمی به گمرک ابلاغ نشده است.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با نزدیک شدن به مرداد ماه و تاریخ ممنوعیت فصلی، هیچ واردکننده‌ای ریسک واردات را به‌سبب رسوب کالایش در گمرک نمی‌پذیرد و این داستان می‌تواند بازار را مجدد با کمبود کالا مواجه کند؛ کمبودی که رشد قیمت را در پی خواهد داشت.

کشاورز در این خصوص گفت: برای حمایت از برنج ایرانی راهکارهایی خوب تر از ممنوعیت واردات وجود دارد؛ ازجمله حمایت در زمینه مقاوم‌افزاری و آرام‌افزاری، اقداماتی از قبیل یکپارچگی زمین‌ها، صنعتی کردن شالیکوبی‌ها برای کاهش ضایعات و در قسمت آرام‌افزاری نیز برندسازی برنج‌های ایرانی برای رصدپذیر شدن میزان تولید، کیفیت، عرضه و غیره به همان شکلی که برای برنج‌های وارداتی اتفاق می‌افتد.

قیمت ۲۰۰هزار تومانی برنج خالص ایرانی

دبیر انجمن واردکنندگان با اذعان به اینکه هزینه در قسمت تولید و کشاورزی بالا رفته، درباره تعیین قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی به هیچ عنوان منطقی نیست و نمی‌توان تمام مشکلات قسمت کشاورزی را بر دوش مصرف‌کننده گذاشت.

کشاورز اضافه کرد: اگر ما از خارج برنج را با قیمت مناسب می‌خریم، برای این است که آنها با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته، از شالی ۹۵درصد برنج می‌گیرند و قیمت به‌صرفه می‌شود؛ ولی در ایران ۵۰درصد شالی، برنج شکسته است و تاوان این نقص را مصرف‌کننده می‌دهد، درحالی‌که اگر دولت امکان تامین ماشین آلات را ندارد باید به کشاورز یارانه بدهد تا این بار از دوش مصرف‌کننده برداشته شود. برنج سفیدی که در برخی کشورها از جمله تایلند تولید می‌شود، از لحاظ بوی خوش، مزه و قد با برنج‌های ایرانی هم‌رده است و فروش این برنج‌ها در اختلاط با برنج‌های ایرانی یا در کیسه‌های ایرانی به‌عنوان برنج تولید درون اخیرا به وفور دیده شده است‌.

کشاورز، با بیان اینکه برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را  کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید، گفت: هم‌الآن برنج‌های موجود در بازار ترکیبی از کمی برنج ایرانی کیفی با ایرانی پرمحصول یا ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی است که این برنج‌ها در محدوده کیلویی ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شود و سازمان استاندارد که برای برنج خارجی ۳۶۰قلم آزمایش انجام می‌دهد، درباره برنج ایرانی که با قیمت‌های گزافی عرضه می‌شود، هیچ آزمایشی انجام نمی‌دهد.

رفتار دوگانه؛ عامل آشفتگی بازار برنج

رفتار دوگانه دولت با برنج‌های ایرانی و خارجی به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان برنج، موجب آشفتگی در بازار برنج بوده است.

کشاورز گفت: برنج‌های وارداتی به‌شکل شناسنامه‌دار درون و در سامانه جامع معامله رصد می‌شود که آیا برنجی که در فلان انبار درون شده در بازار عرضه شده یا خیر؟ و به چه میزانی عرضه شد؟ اما درباره برنج تولید درون این پایش وجود ندارد و مشخص نیست چه تفکری دلیل می‌شود برنج‌های ایرانی در انبارهای بدون شناسنامه ذخیره‌سازی شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه من نام این کار را احتکار می‌گذارم، افزود: محافظت کالا در انباری که هیچ‌کس اطلاعی از اون نداشته باشد، مصداق احتکار است.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق زیادتر یا کمتر باشد.
به شرح صفحه اقتصاد، جدول زیر قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی را در برندهای مختلف بررسی کرده است.
الآن در بازار کم ارزش‌ترین نوع برنج، دانه بلند بسمتی ۱۱۲۱ محسن است که ۱۰ کیلوگرم اون ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برنج کشت دوم مهمان نواز نیز ۱۰ کیلوگرم اون یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
قیمت انواع برنج

نام کالا قیمت (تومان)
برنج هاشمی معطر مقام یک آستانه اشرفیه طایفه – ۱ کیلوگرم ۸۹,۱۸۰
برنج هاشمی معطر مقام یک آستانه اشرفیه طایفه – ۳.۵ کیلوگرم ۳۲۲,۴۲۰
برنج هاشمی معطر مقام یک آستانه اشرفیه طایفه – ۵ کیلوگرم ۴۵۰,۸۰۰
برنج دودی آقامیر – ۵ کیلوگرم ۴۴۰,۰۰۰
برنج معطر ممتاز عنبربو طایفه – ۵ کیلوگرم ۴۰۲,۵۰۰
برنج تنظیم بازار ایرانی گلچین استخوانی – ۱۰ کیلوگرم ۴۷۸,۸۰۰
برنج هاشمی چاپار – ۵ کیلوگرم ۵۸۰,۰۰۰
برنج دم سیاه مقام یک آقاجانیان – ۵ کیلوگرم ۶۸۷,۹۰۰
برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر شکرگزاری – ۱۰ کیلوگرم ۸۴۵,۵۰۰
برنج ایرانی طارم هاشمی خبر خوب- ۱۰ کیلوگرم ۹۶۶,۰۰۰
برنج صدری هاشمی آقاجانیان – ۱۰ کیلوگرم ۱,۲۷۷,۰۰۰
برنج دم سیاه مقام یک آقاجانیان – ۱۰ کیلوگرم ۱,۳۵۵,۰۰۰

 

قیمت برنج هندی سال ۱۴۰۰

سازمان حمایت قیمت برنج هندی در تیر ۱۴۰۱ را برای برنج هندی ۱۱۲۱ دانه بلند کیسه قرمز (GTC) تنظیم بازار کیلویی ۱۸۵۰۰ تومان اعلام کرده است که در میادین میوه و تربار تهران همچنین در فروشگاه رفاه و کوروش به قیمت مصوب عرضه میشود.

به سبب پایین بودن هزینه تمام شده برنج در سایر کشورها همانند هند و پاکستان، قیمت برنج هندی کم ارزش تر از تولید داخلی است و با واردات اون، برنج خوش بوی خوش و بوی ایرانی با تغییر ذائقه ایرانی جای خود را به خارجی ها داده است.

نوع برنج هندی قیمت هر کیلو
قیمت برنج هندی دانه بلند برند (محسن – خبر خوب ، دنیا ، آوازه، هاتی کارا) ۳۶,۰۰۰ تومان
برنج وارداتی دانه بلند ۱۱۲۱- هندی برندهای (آشپزباشی، خاطره، هایلی، آق بانونارنجی ،خوشبخت ، بی بی ، گل پسند) ۳۴,۰۰۰ تومان
وارداتی – دانه بلند ۱۱۲۱- هندی برندهای (احمد ، بی بی زرد GOLD ، منور ، هژیر ، خیام و…) ۳۳,۰۰۰ تومان
برنج دانه بلند ۱۱۲۱ – هندی سایر برندها ۳۲,۰۰۰ تومان
سایر انواع هندی دانه کوتاه ۲۷,۰۰۰ تومان
برنج وارداتی تایلندی با برند بره علامت ۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت برنج پاکستانی باسماتی تنظیم بازار GTC 20,500 تومان
قیمت برنج هندی تنظیم بازار gtc کیسه قرمز ۱۸,۵۰۰ تومان
برنج اروگوئه ۱۶,۰۰۰ تومان
برنج تایلندی تنظیم بازار GTC 12,500 تومان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 3 میانگین: 3.3]

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *