تحریم ایران توسط بایننس : کوشش ایرانیان مقیم خارج منعی ندارد


تیم تحقیقاتی کوین دسک گزارشی درباره کوشش‌های غیرقانونی بایننس منتشر کرده است. تحریم ایران توسط بایننس یکی از موضوعات این شرح به شمار می‌رود.

سه عضو اصلی تیم تحقیقاتی بایننس در مورد مواردی چون پولشویی، فراهم‌ مالی تروریسم، مطبوعات زرد و تحریم ایران توسط بایننس با خبرنگاران کوین دسک به گفتگو پرداختند. رویترز اخیراً گزارشی مبنی بر تخلف‌های بایننس و کوشش‌های غیرقانونی این صرافی منتشر کرده است. در این مقاله به داستان همکاری Binance با بازار سیاه Hydra، کارها غیرقانونی این صرافی و همچنین تحریم ایران توسط بایننس می‌پردازیم.

آبان تتر

تحریم ایران توسط بایننس

رویترز در هفته‌های قبل ادعا کرده بود که چندین معامله‌گر ایرانی در سال‌های 2019 تا 2021 و قبل از شروع فرآیند احراز هویت (KYC) صرافی بایننس از این صرافی آزادانه استفاده می‌کردند. رویترز اعتقاد دارد بایننس به احتمال فراوان توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا جریمه خواهد شد.

تحریم ایران توسط بایننس : فعالیت ایرانیان مقیم خارج منعی ندارد

Poyraz در زمینه کوشش ایرانیان در صرافی بایننس و ادعاهای رویترز گفت:

بایننس به خدمات رسانی به کاربران ایرانی که در خارج ایران زندگی می‌کنند ادامه خواهد داد، زیرا این داستان نقض تحریم‌های ایالات متحده به شمار نمی‌رود.

هفته قبل، نیوروک تایمز شرح داده بود که صرافی بایننس احتمالاً به سبب اجازه کار به کاربران ایرانی توسط وزارت خزانه داری جریمه خواهد شد. چاگری پویراز در این راستا گفت:”  از نظر داستان تحریم‌ها، شهروندان ایرانی مقیم خارج ایران خطری برای OFAC به شمار نمی‌روند. در زمینه کشورهای کره شمالی و سوریه تحریم‌های سازمان ملل مطرح است. این قوانین هرجایی که تحریم‌های سازمان ملل به رسمیت شناخته شود، قابل اجرا هستند. اما اگر گفت و گو تحریم‌های ایالات متحده، یعنی کشورهای ایران و کوبا مطرح باشد، این قوانین فقط در ایالات متحده آمریکا قابل اعمال است.

تیگران گامباریان در تکمیل صحبت‌های Poyraz افزود: «در کشورهای اروپایی، تبعیت شرکت‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است.» بر پایه شرح فایننشال تایمز، قوانین تحریم‌ها بین اروپا و ایالات متحده مبهم و متناقض است.

پیچیدگی قوانین جهانی مرتبط با کوشش کاربران ایرانی

چاگری پویراز در گفتگو با خبرنگاران کوین دسک اعلام کرد: «سبب اینکه بایننس افرادی همانند من و تیگران را استخدام می‌کند، وجود پیچیدگی‌های پهناور پیرامون برنامه تحریم‌های جهانی است. من در حال آماده به یک پناهنده ایرانی در بریتانیا اجازه دسترسی به خدمات بایننس را دادم. این قانون در قبل وجود نداشت. بایننس قوانین خود را تغییر داد تا بین ساکنین و تبعه یک سرزمین تحریم شده تمایز قائل شود.»

تحریم ایران توسط بایننس : فعالیت ایرانیان مقیم خارج منعی ندارد

تیگران گامباریان معقتد است تبعیت از تحریم‌های ایالات متحده در اتحادیه اروپا غیرقانونی است. ما یک نهاد مرتبط با ایالات متحده نیسیتم. بایننس رویکرد فراوان محافظه‌کارانه‌ای دارد که این صرافی را در حوزه‌های قضایی خارج از ایالات متحده در معرض خطر قرار می‌دهد. تفاوت نظر بایننس با قوانین آمریکا، ما را در موقعیت خطرناکی قرار خواهد داد. از نظر من تحریم ایران توسط بایننس بر خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.

چاگری پویراز در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ما کارها واجب در مورد ایرانیان ساکن ایران را مشخص کرده‌ایم. همیشه راه فرار وجود دارد، اما ما در شکل مشاهده هرگونه تخلفی، با شخص متخلف برخورد خواهیم کرد.»

همکاری بایننس با بازار سیاه Hydra

رویترز ادعا می‌کند که Hydra، بازار سیاه روسی، پیوندهای عمیقی در پایگاه کاربران صرافی بایننس دارد. به عقیده رویترز، بایننس در سال 2017 حدود 780 میلیون دلار از پرداخت‌های غیرقانونی Hydra را پردازش نموده است. تیم تحقیقات صرافی بایننس در حال آماده توسط تیگران گامباریان (Tigran Gambaryan) و متیو پرایس (Matthew Price)، بازرسان گذشته واحد جرایم سایبری آمریکا، رهبری می‌شود. هر دو این اشخاص در از بین بردن بازارهای دارک نت برجسته نظیر Silk Road، AlphaBay و Hydra ایفای نقش کرده‌اند.

بایننس علی‌رغم نداشتن دفتر مرکزی رسمی و ثبت شده، در حوزه‌های قضایی متعددی کوشش می‌کند. چاگری پویراز، کارشناس گذشته تحریم‌های HSBC، به نام رئیس جدید تحریم‌های بایننس انتخاب شده است. کوین دسک برای تأیید ادعاهای رویترز با بایننس تماس گرفت و مکالمه طولانی مدتی با Gambaryan، Price و Poyraz برقرار کرد. اون‌ها ادعاهای رویترز مبنی بر اینکه بایننس کارها پولشویی را تسهیل کرده و به مرکز جرم و جنایت تبدیل شده است را تکذیب کردند. مقامات بایننس در ادامه صحبت‌هایشان نظرات خود درباره کوشش زیرزمینی جنایتکارها در حوزه کریپتوکارنسی را نیز مطرح کردند.

تحریم ایران توسط بایننس : فعالیت ایرانیان مقیم خارج منعی ندارد

پاسخ بایننس به شایعات رویترز

کوین دسک در ادامه نظر متیو پرایس درباره ادعاهای رویترز در زمینه همکاری بایننس با Hydra را سوال کرد. متیو پرایس در پاسخ گفت:

بله. هایدار فراوان عظیم بوده و در روسیه نیز کوشش داشته است. ادعای رویترز بی‌ربط است، این ادعاها مانند به این است که بگوییم بانک آمریکا به پولشویی کارتل‌های مواد مخدر کمک نموده است.

تیگران گمباریان در تکمیل صحبت‌های متیو پرایس افزود: «شما نمی‌توانید پولی که درون بازار می‌شود را کنترل کنید. شما قادر به کنترل سپرده‌ها نیستید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، کنترل کوشش‌های سپس از ورود پول به صرافی خواهد بود. هنگامی که کلاهبرداران هندی از مردم‌ کارت هدیه اپل درخواست می‌کنند، آیا به این معناست که اپل الآن صدها میلیون دلار پولشویی می‌کند؟ مسلماً خیر. مجرمان به جستجو ساده‌ترین و کم ارزش‌ترین روش‌ها خواهند رفت. اگر بایننس کم ارزش‌ترین روش باشد، برای چی از اون استفاده نکنند؟»

متیو پرایز در ادامه به یک مثال نشانه کرد. او اظهار نمود که حساب‌های HitBTC  که در حال پردازش تراکنش‌ها بود را شناسایی کرده است. این داستان به دو شهروند کانادایی نشانه دارد که به سرقت 220000 دلار متهم شده بودند. این دو فرد خود را به نام کارمند یک صرافی مستقر در هنگ کنگ معرفی کرده بودند. متیو پرایز اظهار نمود که بایننس تنها به آدرس ایمیل این کارمندان دسترسی داشته است.

تحریم ایران توسط بایننس : فعالیت ایرانیان مقیم خارج منعی ندارد

بایننس از لحاظ قانونی چه تفاوتی با صرافی‌های دیگر دارد؟

به عقیده تیگران گمباریان، بایننس مطالعاتی در راستای ورود پول غیرقانونی به صرافی انجام داده است. گمباریان معتقد است بایننس عملکرد فراوان بهتری نسبت به صرافی‌های Kraken و Coinbase در زمینه مواجهه با جرایم کریپتوکارنسی داشته است. گمباریان در ادامه افزود:

ما در حوزه‌های قضایی مختلفی کوشش می‌کنیم. این داستان کار ما را چالش‌برانگیزتر خواهد کرد، به همین سبب می‌بایست زیادتر روی حوزه‌های قضایی کشورهای فرانسه، ایتالیا و دبی متمرکز شویم. ما به سازمان‌های مجری قانون اجازه می‌دهیم تا کارها واجب را انجام دهند.

خبرنگار کوین بیس سوال دیگری در زمینه ادعاهای رویترز مبنی بر استفاده کاربران از VPN مطرح کرد. گمباریان در پاسخ گفت: «هیچ صرافی VPNها را بسته نمی‌کند. کوشش VPN علامت‌دهنده کوشش مجرمانه نیست. این ابزارها غیرقانونی نبوده و مبادلات را بسته نخواهند کرد. استفاده از VPN در برخی موارد سودمند نیز خواهد بود.»

زیادتر بخوانید:

نظر شما درباره تحریم ایران توسط بایننس چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با پونل به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *