آیا شناسه دار شدن کالا دلیل گران شدن است؟ 


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: سو استفاده گران نباید با شناسنامه دار کردن کالا اقدام به گران کردن کالا و خدمات کنند.
به شرح صفحه اقتصاد، در “میز اقتصاد” امروز آقایان محل ای مدیرکل دفتر خدمات محافظت و فنی مهندسی وزارت صمت، دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برادران معاون صنایع وزارت صمت به بررسی روند شناسه دار کردن کالاها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند:

بنابر اطلاع رسانی و برنامه ریزی های شکل گرفته از ۱۶ مرداد چه اتفاقی در سطح فروشگاه ها خواهد افتاد؟

آقای محل ای مدیرکل دفتر خدمات و محافظت فنی مهندسی وزارت صمت: شناسنامه دار کردن کالاها طی سال های اخیر شروع شد به طوریکه لوازم خانگی سال قبل شروع و دستورالعمل های اجرایی ابلاغ و اجرا شد و قطعه‌ ها یدکی از ابتدای امسال شروع شد.

برای ۲۳۰ میلیون قطعه یدکی شناسه رهگیری درج شده و یک سری فرآیندها داشتیم که کار را تسهیل می کند.

از ۱۶ مرداد تمامی تولیدکنندگان و سطح عرضه اقدام به دریافت شناسه می کنند و دستگاه های ناظر پس از ورود و بررسی ، چنانچه ۵۳ قلم کالا کد رهگیری نداشت به نام کالای قاچاق شناخته و از سطح عرضه جمع آوری می شود. همچنین در مورد ۵۳ قلم لوازم یدکی که عمدتا مصرفی است، حدود ۸۰ درصد عرضه کالا را تشکیل می دهد.

آیا با اجرای شناسنامه کردن ۵۳ قلم کالا تا آخر مرداد به هدف اصلی طرح مبنی بر تشخیص کالای قاچاق از غیره دست می یابیم؟

آقای دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محدود به پوشاک، لوازم خانگی و لوازم یدکی نیست که با وجود وزیر جدید پیشرفت‌های خوبی در این زمینه مشاهده می کنیم.

بنابر آمار از مجموع ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا، ۲ میلیارد و ۲۰۰ دلار مربوط به لوازم یدکی است که این رقم در سال قبل ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

با وجود رقم بالای قاچاق کالا داستان شناسنامه دار کردن برای انواع سرفصل های کالایی باید اولویت بندی شود تا شاهد قاچاق نباشیم.

اگر داستان شناسنامه دارکردن برای سایر سرفصل ها اتفاق بیفتد چه تاثیری در قاچاق دارد؟

آقای محل ای: هم الآن ۱۰ هزار سرفصل در صف شناسه هستند که یک تعدادی پاسخ داده می شود. در قبل روزانه هزار درخواست برای شناسه داشتیم که هم الآن به ۲ تا ۴ هزار درخواست رسیده که با افزایش نیروی انسانی بدنبال پاسخ درخواست ها هستیم‌.

تعداد شناسه های صادره جز پرمصرف ترین کالاهاست که بدین نظم تمامی لوازم‌خانگی و لاستیک دارای شناسه هستند که در قدم‌اول اقدام بزرگی است.

از لحاظ تعداد و فراوانی قسمت اعظم کالاها نیاز به شناسه دارند؟

آقای محل ای: تا حدی قبول می کنم، اما در حال ساختن زیرساخت هستیم و باید تولیدکنندگان استقبال کنند برای چی که نمی خواهیم شناسه کالا متوقف شود، همچنین فراوان از کالاها خدمات پس از فروش باید بگیرند که براین پایه تمامی مصرف کنندگان برمبنای شناسه رهگیری می توانند ببینند که کالا شامل گارانتی است یا خیر؟

اصناف به نام حلقه آخر زنجیره برای اجرای طرح آمادگی دارند؟

آقای برادران معاون صنایع وزارت صمت: از ابتدا همه اصناف و تولیدکنندگان در جریان بودند و در ابتدا تصور می کردند که کار ممکن است مقطعی باشد و همین امر موجب شد همراهی جدی نداشته باشند، اما هم الآن این طور نیست و مجموعه اصناف طرح هایی ارائه کردند که قاچاق صرفا محصول قاچاقچی نیست، بلکه ناکارآمدی نظام توزیع و کیفیت این شرایط ساختن کرده است.

هم الآن شبکه های سراسری و فروش اینترنتی کالا و خودروسازان آمادگی بالاست و اتحادیه دغدغه هایی دارند که تاریخ مجدد داده شود که اعلام کردیم این امر منتفی است و اطلاع رسانی انجام شده و نمیخواهیم همراهی ساختن شده بازار شفاف را وابسته مشکل کند به طوریکه کالاها گران  تر یا دست دوم به نام جدید به مشتری عرضه شود.

هم الآن برای تسریع به پاسخگویی روند درخواست تقاضا چه باید کرد؟

آقای دهقانی نیا: آنچه که صبر داریم با اجرای این طرح شکل پذیرد، نباید به سو استفاده زمان دهیم که هر دلیل ای از جمله شناسنامه دار کردن کالا منجر به افزایش و گرانی کالا و خدمات شود که براین پایه ناظرین پس از ورود به سطح بازار علاوه بر بازرسی بر شناسه کالا بر قیمت باید نظارت کند تا افزایش قیمت به این دلیل شکل نگیرد.

بیشترین کشفیات قاچاق لوازم یدکی مربوط به جلوبندی و ترمز است که با شناسه دار کردن افراد با نصب لطیف افزار جامع معامله یا کد دستوری#۷۷*۴* می توانند پس از اصالت کالا اقدام به خرید کنند.

در خصوص پیشگیری از افزایش قیمت چه برنامه ای دارید؟

آقای محل ای: مبنای درستی ندارد که افزایش قیمت به دلیل شناسه اتفاق بیفتد و بازرسان در این خصوص باید بررسی های واجب را انجام دهند.

شناسه دار کردن کالا برای تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق کمک‌می کند.

اجرای مناسب این طرح چقدر به سامانه معامله کمک‌می کند؟

آقای محل ای: آمارها در حوزه لوازم یدکی علامت می دهد که تولید ۲۰ درصد ناشی از اجرای سامانه افزایش داشته است و همیشه بررسی ها منوط به بازرسی نکردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران کم سن

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *