موافقت بانک مرکزی با افزایش 75.000 میلیارد ریالی اندوخته نظارتی بانک ملت


بانک مرکزی با افزایش بیش از 75 هزار میلیارد ریالی اندوخته نظارتی بانک ملت موافقت کرد
به شرح صفحه اقتصاد به تعریف از روابط عمومی بانک ملت، با موافقت بانک مرکزی به نام نهاد ناظر، اندوخته نظارتی این بانک در مقطع منتهی به 29 اسفندماه 1400، از مبلغ 399.515 میلیارد و 193 میلیون ریال به 474.832 میلیارد و 103 میلیون ریال افزایش یافت که علامت دهنده افزایش معادل 75.316 میلیارد و 910 میلیون ریال است.

با افزایش اندوخته نظارتی(اندوخته پایه نافذ) که مبنای بسیاری از شاخص های نظارتی سلامت بانک ها به شمار می رود، قدرت بانک ملت در اعطای تسهیلات و تعهدات کلان، کاهش ریسک های بانک ( اعتباری، بازار و عملیاتی) و کمک به رواج تولید و مشارکت در پروژه های دارای ارزش اقتصادی کلان، افزایش خواهد یافت.
در عین حال با تحقق این مهم، بانک ملت قادر خواهد بود از منابع خود نیز به نحو بهینه استفاده کند و تسهیلات بیشتری را در سال تولید، علم بنیان و اشتغالزایی به مشتریان ارزنده و عظیم خود بپردازد که این عوامل موجب افزایش تراز عملیاتی و سودآوری گشته و سرآمدی خود را در بین بانک های بورسی تداوم بخشد و در نهایت موجبات رضایتمندی زیادتر سهامداران و سپرده گذاران را آماده آورد .
بر پایه این شرح، اندوخته نظارتی (Regulatory Capital)، میزان اندوخته مورد نیازی است که بر پایه مقررات ابلاغی رتبه ناظر محاسبه و محافظت می‌شود.
بر این پایه، برای کشورهایی که توافقنامه بازل 2 را پذیرفته‌اند، رکن اول توافقنامه، حداقل اندوخته مورد نیاز را تعیین کرده است و همچنین در رکن دوم اون، فرآیند ارزیابی داخلی کفایت اندوخته (ICAAP) معرفی شده است که به بانک‌ها اختیار می‌دهد اندوخته موردنیاز خود را به‌شکل داخلی محاسبه و مشخص کنند که برای لباس ریسک‌های موسسه به اندوخته اضافی نیاز هست یا خیر؟
در توافقنامه بازل2 حداقل اندوخته مورد نیاز یک بانک برابر با مجموع اندوخته مورد نیاز برای لباس ریسک‌های اعتباری، عملیاتی و بازار است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *