غذاهای سودمند برای عصبانیت (برای کاهش عصبانیت چه بخوریم و چه نخوریم)


تحقیقات علامت می دهد آنچه می خوریم ممکن است عامل مهمی در حس عصبانیت ما باشد. برای اینکه حس خوبی داشته باشیم و در درازمدت خشم را کنترل کنیم، باید بر سلامت عاطفی و سلامت جسمانی خود توجه کنیم. در این مقاله به بررسی موادغذایی سودمند برای کاهش عصبانیت و موادغذایی مضر برای افراد عصبانی، میپردازیم و به طور کلی خواهیم گفت برای کاهش عصبانیت چه بخوریم و چه نخوریم.

تغذیه مناسب برای کاهش عصبانیت

چه بخوریم تا کمتر عصبانی شویم

رژیم کنترل عصبانیت شامل هیچ تغییر اساسی در ترکیبات غذایی نمی شود، بلکه یک تغییر کوچک در آنچه می خورید است. این شامل:

  • خوردن میوه و سبزیجات: انتخاب سیب به جای آب سیب است.
  • یک غذای غنی از منیزیم همانند اسفناج ، بادام، تخمه آفتابگردان و تخم کدو تنبل را به غذای خود اضافه کنید زیرا خواب را نیرومند می کند.
  • بررسی میزان ویتامین D فراوان مهم است زیرا سطوح پایین این ویتامین با اختلال خلقی ارتباط دارد. سطوح پایین ویتامین D با افسردگی و اختلالات خلقی و عصبانیت ارتباط دارد. منابع ویتامین D همانند ماهی های چرب، زرده تخم مرغ ، کبد و آفتاب هستند اما بیشتر مکمل هایی برای نگه داری سطح ویتامین D تندرست در افرادی که دور از خط استوا زندگی می کنند و به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند، مورد نیاز است.
  • با خوردن رنگین کمانی از میوه ها و سبزیجات بشقاب خود را با غذاهای نیرومند کننده روحیه پر کنید.
  • غذاها را تا حد ممکن به ظاهر آنها در دنیا نزدیک کنید. به نام مثال ، یک پرتقال کمتر از آب پرتقال فرآوری شده و به دنیا نزدیکتر است.
  • مقدار زیادی غذای سازنده دوپامین همانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار بخورید.
  • افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، دانه کتان، دانه های چیا و گردو برای مواجهه با افسردگی.
  • قندهای اضافه شده را محدود کنید در شکل امکان انواع غذاهای بدون قند را انتخاب کنید. زیادتر از غذاهای شیرین شده با سپاس از میوه برای دسر استفاده کنید.
  • رژیم غذایی حاوی مقدار کافی غذاهای کامل با انواع مواد مغذی می تواند به شما کمک کند تا حس راحتی و رضایت بیشتری داشته باشید.

همچنین بخوانید: دلایل عصبانیت بی دلیل

رابطه بین غذا و عصبانیت

یکی از راه های کاهش خشم این است که غذاهای طبیعی و بدون فرآوری بخورید. بر مصرف پروتئین گیاهی یا حیوانی، سبزیجات جدید، غلات کامل و چربی های تندرست تمرکز کنید.

رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس مستقیماً با افزایش پرخاشگری و عصبانیت ارتباط دارد. به نظر می رسد که چربی های ترانس با توانایی مغز در تولید و استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 که برای کاهش پرخاشگری علامت داده شده است، اختلال ساختن می کند. کمبود امگا 3 با خطر افسردگی مرتبط است، که ممکن است دلیل تحریک پذیری شود.

تحقیقات علامت می دهد آنچه می خورید می تواند بر وضعیت روانی و رفتار نشان مستقیم داشته باشد. مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به پرخاشگری، تحریک پذیری و حتی تمایلات خشونت آمیز شود.

کمبود مواد مغذی عامل اصلی ناهنجاری های رفتاری است. بدون مواد مغذی مناسب ، بدن نمی تواند مواد شیمیایی و هورمون های مناسب مورد نیاز برای فکر روشن و خلق و اخلاق تندرست را تولید کند ، که به نوبه خود می تواند منجر به رفتارهای غیر منطقی و حتی پرخطر شود.

چیزی که می خورید دلیل عصبانیت شما نمی شود ، چیزی که نمی خورید می تواند واکنش تهاجمی را برانگیزد. یک ضرب المثل رایج وجود دارد که می گوید: “مرد عصبانی مرد گرسنه است”. جای تعجب نیست که این ادعا پشتوانه علمی داشته است. یافته های پژوهشی منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی مردمی علوم علامت داد افرادی که گرسنه هستند زیادتر مستعد ضربه زدن هستند. بر پایه یافته ها ، افراد گرسنه تر ، قند خون آنها پایین تر و عصبانی تر می شوند.

دانایان منظور می کنند که حس در معده شما از بقیه بدن جدا نیست بلکه می تواند نشان شدیدی بر اندام های حیاتی بدن همانند قلب ، مغز و ریه ها داشته باشد. گرسنگی بدن را به واکنش جنگ یا گریز تحریک می کند.

همچنین بخوانید: کمبود کدام ویتامین دلیل عصبانیت می شود

رابطه سروتونین و عصبانیت

90 درصد سروتونین در روده است، بنابراین سطح پایین سروتونین می تواند منجر به افکار منفی، حس تنش و تحریک پذیری شود. این پابرجا می کند که میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت کلی و سلامت روانی دارد.

مواد غذایی سودمند در کنترل عصبانیت

بادام و شیر

شیر و بادام لبریز از کلسیم هستند و کلسیم برای کاهش اضطراب فراوان سودمند است.

با کمی شیر یا یک مشت بادام اعصاب خود را یواش کنید. هر دو غذا لبریز از کلسیم هستند و کلسیم برای کاهش اضطراب و ساختن حس راحتی و راحتی عالی است.

کلسیم به راحتی اعصاب و سلول های ماهیچه ای کمک می کند ، به همین دلیل است که شیر بادام به نام یکی از آرامبخش های طبیعی نامیده می شود.

موز

ویتامین B و پتاسیم موجود در موز به راحتی کمک می کند.

روی (زینک)

روی ، در انبه به کاهش تحریک پذیری و خلق و اخلاق پایین ، به مخصوص موارد مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی کمک می کند.

از منابع طبیعی روی همانند دانه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، انبه و تخم مرغ استفاده کنید تا مقدار روزانه این ماده معدنی حیرت انگیز را دریافت کنید. روی به کاهش تحریک پذیری و خلق و اخلاق پایین، به مخصوص موارد مرتبط با سندرم نزد از قاعدگی کمک می کند. شواهد فزاینده علامت می دهد که کمبود پروژسترون زمینه ساز PMS است.

کدو تنبل

دانه های کدو تنبل حاوی منیزیم است که با تنظیم فشار خون به فرد کمک می کند تا یواش شود.

انگور و هویج

انگور یا هویج هر دو لبریز از پکتین هستند، یک فیبر محلول که کلسترول خون را کاهش می دهد. هنگامی عصبانی هستید، بدن شما درون حالت مبارزه یا پرواز می شود و ضربان قلب، سطح آدرنالین و فشار خون شما افزایش می یابد. پکتین نشان عصبانیت بر بدن را معکوس می کند و به سیستم شما کمک می کند تا به حالت عادی بازگردد و عصبانیت و تنش کم شود.

شیر نارگیل

شیر نارگیل خوشمزه است و در یک مطالعه مشخص شده است که سطح گلوکز را کاهش می دهد، استرس را کاهش می دهد و به راحتی کمک می کند. هنگامی با آب آناناس قاتی می شود فراوان خوشمزه است.

کیوی

کیوی یکی از میوه های لبریز از ویتامین C است. علاوه بر پیشگیری از بیماری اسکوربوت برای دریانوردان کهنه، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که بیشتر برای کاهش استرس و عصبانیت توصیه می شود. همچنین بسته به نیاز بدن به نام یک اکسیدکننده عمل می کند.

گردو

گردو ماده غذایی مفید برای عصبانیت

گردو دارای اسیدهای چرب امگا 3 است. مطالعات متعدد با اضطراب و افسردگی زمانی که سطوح پایین چربی امگا 3 دخیل است، ارتباط دارد. می توانید آنها را برای یک بین وعده راحتی قسمت و خوشمزه مصرف کنید.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبز برای شما سودمند است. این ماده مغذی به کاهش اضطراب و عصبانیت و شل شدن ماهیچه ها کمک می کند ، بنابراین اون را به نام یک بین وعده عمومی یا حتی سپس از ورزش در نظر بگیرید.

سیب زمینی

سیب زمینی نه تنها کم ارزش هستند بلکه راههای زیادی برای خوشی بردن از آنها وجود دارد. سیب زمینی علاوه بر خوشمزه بودن، لبریز از ویتامین B و کربوهیدرات است. می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و به طور کلی استرس و عصبانیت را کاهش میدهد.

نان سبوس دار

سروتونین یک ماده شیمیایی است که در تنظیم گرسنگی نقش دارد. نان، به مخصوص نان سبوس دار، می تواند سطح سروتونین شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. اگر در حال آماده مقدار زیادی نان سبوس دار می خورید، دلیل اون می تواند این باشد که بدن شما میل بیشتری به سروتونین دارد و شما به سادگی عادات غذایی خود را برای دریافت اون تغییر داده اید. صرف نظر از این، نان سبوس دار یک راه عالی برای نیرومند روحیه و کنترل افکار پرخاشگرانه است، می توانند به شما در مدیریت سطح عصبانیت و استرس و خشم کمک کنند.

طب چینی: پاکسازی کبد و کنترل عصبانیت

در طب چینی این عقیده وجود دارد که کبد بیشترین نقش را در عصبانیت ایفا می کند. هنگامی که ما حس تنش یا استرس می کنیم ، می تواند بازتاب احتقان در کبد باشد. یکی از راه های کمک به پاکسازی کبد، خوردن غذاهایی است که برای کبد سودمند هستند. این غذاها شامل چغندر، ماش، خیار، جلبک دریایی، ریشه قاصدک، دانه های تیغ شیر، گلهای بابونه، زردچوبه، زنجبیل، تربچه دایکون، انار و غذاهای غنی از کلروفیل است.

منظور می کنیم مقاله مواد غذایی برای پاکسازی کبد را بخوانید.

چه مواد غذایی برای عصبانیت مضر است

اجتناب از مواد غذایی ایجادکننده عصبانیت

بسیاری از فست فودها و غذاهای فرآوری شده مملو از مواد شیمیایی است. این نوع غذاها نشان منفی بر میکروبیوم روده دارند و می توانند منجر به حمله باکتری های بد در روده شوند. این نوع مکان می تواند به طور مستقیم بر خلق و اخلاق شما نشان بگذارد و دلیل می شود حس عصبانیت و پر از تغییرات خلقی داشته باشید.

مصرف غذاهای شدید و ترش و همچنین غذاهای چرب سبب خشم، خوف و اضطراب میشود. رژیم غذایی لبریز از گوشت حیوانات، سپاس و الکل عصبانیت را افزایش می دهد، بنابراین تلاش کنید تمرکز خود را بر افزودن سبزیجات و مواد طبیعی کامل به رژیم غذایی خود قرار دهید تا همیشه عصبانی نشوید. شما می توانید عصبانیت خود را با تغییر آنچه می خورید و چقدر ورزش می کنید کاهش دهید.

از مصرف 4 ماده غذایی زیر اجتناب کنید تا عصبانیت شما کنترل شود.

قهوه

قهوه و مصرف فراوان کاپوچینو می تواند شما را عصبانی کند. قهوه انرژی زیادی برایتان دارد. با تغییر قهوه به چای سبز تعادل خود را نگه داری کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک غذای گرم کننده است که می تواند دلیل عصبانیت شود. اگر مستعد واکنش عصبانی هستید در مصرف این ماده غذایی رعایت شود.

فلفل شدید

فلفل های شدید بدن را گرم می کنند. اگر مستعد واکنش عصبانی هستید در مصرف این ماده غذایی رعایت شود.

محصولات گندم و شیر

واکنش آلرژیک اصلی به گندم و کازئین موجود در فرآورده های شیر می تواند التهاب مغز باشد که به گفته BeWellBuzz دلیل ساختن خصومت می شود. کازئین، که در لبنیات و گلوتن در گندم یافت می شود، با پرخاشگری ارتباط دارد.

روشهای کاهش عصبانیت

خشم یک حس کاملاً طبیعی انسان است که همه ما هر از چند گاهی اون را تجربه می کنیم. با این حال، هنگامی که از کنترل خارج می شود، می تواند مخرب شود. بنابراین فرد باید روش هایی را برای پیشگیری از خشم و عصبانیت در نظر بگیرد.

یوگا برای عصبانیت

یوگا برای عصبانیت

یوگا به طور ویژه به تنظیم سیستم غدد درون ریز کمک می کند و راحتی می بخشد.

ورزش مرتب

ورزش مرتب به کنترل خوب تر خشم کمک می کند زیرا سطح آدرنالین و کورتیزول را تنظیم می کند و انتقال دهنده های عصبی را در مغز (کاتکول آمین ها و اندورفین ها) افزایش می دهد، بنابراین با بهبود خلق و اخلاق ما از خشم شما پیشگیری می کند.

ورزش یک روش عالی و طبیعی برای از بین بردن عصبانیت است. در واقعیت ، مطالعه ای که بر روی کودکان دارای اضافه وزن انجام شد، پابرجا کرد که ورزش می تواند راه موثری برای کاهش عصبانیت در درازمدت باشد، در حالی که مطالعه دیگری علامت داد که چگونه ورزش می تواند نشان مثبتی بر عصبانیت مردان داشته باشد.

مدیتیشن

مدیتیشن به افراد کمک می کند تا خشم خود را از بین ببرند.

راحتی با تنفس عمیق (نفس عمیق از دیافراگم بکشید، نه عمیق از قفسه سینه) ، تجسم یک منظره‌ یواش (همانند بودن در آبگرم ، نشستن در کنار اقیانوس یا تپه های سبز) به افزایش آستانه عصبانیت کمک می کند.

مقاله تکنیک های تنفس صحیح برای کاهش استرس را بخوانید.

خواب کافی

کم خوابی با تحریک پذیری شدید دنبال است که به زودی دلیل عصبانیت می شود.

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی یکی از بهترین راه ها برای کاهش عصبانیت و یکی از بهترین تمرینات برای کنترل خشم و همچنین بهبود سیستم قلبی عروقی شما بود.

ورزش هوازی به هر چیزی گفته می شود که ضربان قلب شما را بالا ببرد و شما را از نفس بکشد. این نوع فعالیتها شامل دویدن ، پرش با طناب، پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی، غلتک زدن، استفاده از دستگاه ردیف یا استاد راه پله و غیره است. بنابراین تلاش کنید حداقل 3-4 بار در هفته تمرین کنید.

آلرژی خود را شناسایی کنید

تغییرات خلقی بیشتر ناشی از غذاهایی است که معمولاً در افراد واکنش های آلرژیک ساختن می کند. بنابراین اگر سپس از مصرف برخی غذاها متوجه نوسانات خلقی شدید ، از آنها اجتناب کنید.

مصرف نمک روزانه را کاهش دهید

مصرف نمک را کاهش دهید زیرا مصرف نمک می تواند بر سطح عصبانیت نشان مستقیم بگذارد.

افزایش سطح سدیم در بدن با فشار خون بالا در ارتباط است ، به این معنی که اگر بیش از حد نمک بخورید ، می تواند شما را به سرعت عصبانی کند.قبل از خواب یک فنجان چای بابونه یا نعناع یواش قسمت بنوشید و با حس راحتی و آمادگی خوب تر برای پیشگیری از خشم از خواب بیدار شوید.

همچنین بخوانید:

برای چی در مواقع عصبانیت نمی‌توانیم خوب فکر کنیم

نحوه برخورد با فرد عصبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *