خبرنگار چشم و گوش رسانه و مردم است

[ad_1]

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به دنبال هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار بزرگوار افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به نام «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

در دانشنامه آزاد جهانی خبرنگار را اینگونه تعریف کرده اند:

خبرنگار کسی است که با اتکا به علاقه و توانایی شخصی، پس از گذارنیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به وظیفه اجتماعی که این پیشه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه به دست‌آوردن، مهیا‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر گردن دارد.

خبرنگار و کرونا

روز خبرنگار در سال 1401 یادآور خبرنگارانی که در ایام کرونا جان خود را برای رسالت سنگینی که بر دوش داشتند از دست دادند. همانطور که کادر معالجه در میدان مین می جنگد خبرنگار شجاعانه با استرس و فشارهای روحی و روانی، خود را به قلب تاریکی  و وحشت می برد. خبرنگاران ناشناس ترین دفاع کنندگان مواجهه با این بیماری افسارگسیخته برای ثبت رویدادهای خبری، اطلاع رسانی و آگاهی به وقت به مردم ایستادند و ثانیه ای از ایفای رسالت بزر و خطیر خود غافل نشدند.

شغلی پر مخاطره

خبرنگار بودن یعنی انتخاب شغلی پر مخاطره که فقط عشق به قلم و نوشتن او را پایدار و مصمم نگه می دارد. سنگ صبور مردم و مسئولین در انتقال رویدادهای مهم خبری خود است. دارای ذهنی تحلیل‌گر، سؤال کننده و قدرت ارتباط اجتماعی بالا و در  فرهنگ سازی نقشی محوری در جامعه ایفا می کند.

خبرنگار در برابر طوفان مشکلات و رویدادها زشت، صبورانه و فراوان شکیبا و  با سنجیده رفتار کردن نزد می رود و زمینه ساز موفقیت و کامیابی خود می شود. خبرنگاری شغلی پر خطر  دنبال با خوف و آشفتگی، که همیشه نیازمند وجدان بیدار و جسارت است و در برابر هیچ طوفانی قد خم نمی کند.

برخلاف شور انگیز بودن و شهرت سختی های فراوانی دارد. یک خبرنگار هر روز در معرض اخبار منفی بسیاری قرار دارد که سلامت روحی او را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد. شغل خبرنگاری با کمترین امکانات موجود یکی از مقاوم ترین مشاغل در عین حال مقاوم و پر استرس در دنیا معرفی شده است.

خبرنگار چشم و گوش رسانه و مردم است، خبرنگار با قلم خود می تواند موجب ارتقاء بینش و علم مردم شود یا بلعکس دلیل از هم گسیختگی جامعه و پیامدهای مخرب اون شود. خبرنگار جویای حق و نیازهای جامعه است و آنقدر در زمینه پرداختن به امور جامعه و نیاز های آنان و رفع چالش های نزد رو پرتلاش هستند در مورد حق خود مطالبه گری نمی کنند و دفعات برای آزادی بیان خود را به چالش کشانده است. با سوگند و قلم خود به جنگ حق علیه باطل می رود و گاهی در این راه مورد اهانت و بی احترامی هم می شود اما هربار مصمم تر در جاده حق قدم بر می دارد.

خبرنگار طلایه دار جبهه آگاهی

خبرنگار به نام طلایه دار جبهه آگاهی و زبان گویای مردم خوانده می شوند. زاویه دید خبرنگار با مردم عادی همسو نیست برای چی که دید خبرنگار  با نگاهی موشکافانه و دقیق کاملا غرق در شادی و مشکلات مردم می شود و گاهی ممکن است این خفگی شدن اورا به منجلاب زندگی، تنهایی، و گاهی انواع امراض روحی و جسمی مبتلا ‌سازد. گاهی بعضاً راه تاریخ را دگرگون و تغییر میدهد. خبرنگار کمی و کمی‌ها را لباس می‌دهد، به مسئولین آگاهی می‌دهد و این آگاهی بخشی جامعه را در راه رشد قرار می‌دهد. خبرنگارحافظ و حامل فرهنگ و تمدن سرزمین می باشد حق طلبی و حق گویی، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار برنده است. خونسردی، بزرگترین صفت یک خبرنگار که  روزنه امید را در تاریک ترین و مخوف ترین منظره‌ های روزگار می بیند و آنگاه به قضاوت می نشیند.

خبرنگار در برابر با ناملایمات رسانه ای و مردمی با روحی یواش اما مبارز جنگ و جنگ می کند و استقامت و مقاومت  که به خرج می دهد محدودیت‌های ساختن شده را به زمان تبدیل و صدای رسای متقابل مردم و مسئولین می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *