جدیدترین خبرها از سیل و بارش‌ها در ایران +  تعداد فوتی ها و مفقودی ها

[ad_1]

سیل و بارش‌ها در ایران در ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ روستا اتفاق افتاده است که این حادثه ۲۶ فوتی و ۲۷ مفقودی در ۴ استان در پی داشت.
به شرح صفحه اقتصاد، ‌استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و  خوزستان از روز قبل شاهد بارندگی های شدید و دنبال با سیلاب در برخی مناطق بودند.

این بارش‌های موسمی علاوه بر اینکه سبب طغیان رودخانه‌ها در نقاط مختلف سرزمین شده بود، خسارت های فراوان ‌جانی و مالی ‌برجای گذاشت به نحوی که به دلیل شدت سیلاب ساکنان برخی مناطق تخلیه شدند و تعدادی از هموطنان نیز جان خود را از دشت دادند و تاکنون براساس اعلام رئیس سازمان امداد و نجات‌ سیل‌های اخیر تا الان 14 فوتی و 11 مفقودی داشته‌اند.

با توجه به تداوم کوشش سامانه بارشی مونسون در سرزمین،  در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید نزد‌بینی می‌شود. همچنین در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید نزد‌بینی می‌شود.با توجه به نزد بینی وقوع بارش های رگباری تا روز دوشنبه 10 مرداد ماه، مردم از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و مسیل های سیل و همچنین وجود در نقاط کوهستانی دوری کنند.

کدام جاده ها و محورها بسته است؟

حالا استان های سیستان و بلوچستان،اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و  خوزستان، درگیر سیلاب هستند و خدمات رسانی و کمک به هموطنان بدون وقفه در حال انجام است.

در مجموع در 62 شهرستان از 18 استان سرزمین شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی فعالیت‌‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.

تعدادی از جاده‌های اصلی از جمله شهداد-نهبندان و ریگان-ایرانشهر و  زاهدان-میرجاوه همچنان بسته است.  جاده بندر خمیر – بندرلنگه محدوده روستای کنخ تا اطلاع بعدی بسته بوده و تردد از راه جایگزین بندرخمیر – دژگان – بندرلنگه انجام می‌شود.

جاده چالوس، آزاد راه تهران- شمال و همچنین قسمت‌های دیگر از مسیرهای سرزمین به سبب بارندگی بسته است.جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال (راه رفت و برگشت) از ساعت 23:30 شب قبل به دلیل بارندگی شدید و احتمال نشست آسفالت تا اطلاع بعدی بسته است و همچنین راه هراز با توجه به ادامه فعالیت‌ پاکسازی گل و لای تا اطلاع بعدی بسته شده و جاده سولقان به امامزاده داوود (ع) هم به دلیل ادامه پاکسازی سطح جاده بسته شده است.

برخی از مسیرهای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، اصفهان، یزد، چهار ناممکن و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان و بوشهر درگیر با وزش باد و طوفان و بارندگی است به همین منظور وزش باد شدید دلیل بروز چیز تازه گرد و گرد و خاک و کاهش میدان دید رانندگان می‌ شود و احتمال وقوع تصادفات زنجیره‌ای را افزایش می‌دهد، بارندگی‌ها دلیل افزایش لغزندگی سطح جاده‌ها می‌شود و رعایت سرعت مطمئنه و افزایش فاصله طولی با ماشین جلویی در این شرایط ضروری است.

در ساعات اولیه سحر امروز آتش نشانان در فعالیت‌ جستجو سه جسد شامل 2 مرد و یک نوجوان را در ارتفاعات پایین رودخانه کن کشف کردند. احتمالا اجساد وابسته به سیل روز قبل امامزاده داود علیه‌السلام است ولی نظر نهایی در این خصوص توسط کارشناسان اعلام می‌شود.

اساس هراز در استان تهران و 6 محوره شریانی دیگر در استان های کرمان بوشهر و سیستان و بلوچستان به دنبال 10 اساس غیر شریانی بسته شده است که راهداران در سراسر سرزمین در مهیا‌باش کامل قرار دارند و در حال بازگشایی محورهای مذکور هستند.جاده فیروزکوه حدود سه ساعت به سبب وقوع سیل بسته شده بود ترافیکی سنگینی در این اساس به وقوع پیوست اما با تلاش راهداران این اساس حدود ساعت 22 بازگشایی شده است و مشکلی فعلا وجود ندارد.

سیل در اساس دیهوک ـ راور حوالی نایبند

بر دلیل‌ بارش شدید باران و سیل شب قبل منازل مسکونی روستای تاریخی نایبند طبس تخریب شد. همچنین باتلاش شب قبل راهداران دیهوک راه دیهوک_راور حوالی نایبند که بر دلیل‌ بارش شدید باران و سیل بسته شده بود بازگشایی شد.

هم حالا تلاش اهالی روستای نایبند برای دوباره گشایی راه قنات روستا که در دلیل‌ جاری شدن سیل شب قبل بسته شده بود ادامه دارد.

3 فوتی در سیل شهرستان چالوس

محمدی سرپرست مدیریت بحران مازندران در خصوص آخرین وضعیت استان در پی بارش باران و سیل گفت: راه 10 روستا به سبب آورده در اساس فرعی ناتر دلیر شهرستان چالوس بسته و روستای واسکول در محاصره سیلاب است و تاکنون 3 جنازه پیدا شد.همچنین اول جاده دلیر روستای فولادکلا 30 نفر در محاصره سیل و دو نفر درون رودخانه افتاده اند.

سرپرست مدیریت بحران مازندران ادامه داد: در شهرستان چالوس راه کندوان با گل ولای صدمه دیده و مشکل برای تردد ماشین مسافران وجود دارد. برق اساس اصلی پل اوشن تا همسفر شامل روستا‌های ساتر، مکارود و سایت ایرانسل قطع می‌باشد و اتفاقات شبکه توزیع برق غرب در حال کوشش می‌باشند که تا یک ساعت و نیم دیگر درون مدار می‌شود.

وی در شهرستان کلاردشت تنها در گفت و گو آب شر به سبب گل آلود بودن آب و پیشگیری از صدمه رساندن به تصفیه خانه از مدار خارج شده و آب رسانی به مردم با سه دستگاه تانکر 5000 لیتری در حال انجام می باشد. در شهرستان تنکابن هم تخریب دیواره اساس راه سه هزار شرح شده است.  همچنین آب گرفتگی حیاط منازل منطقه و همچنین در این آبگرفتگی دو ساختمان در کنار رودخانه اتفاق افتاده که یک ساختمان به سبب صدمه فراوان سیلاب بخشی از اون تخریب گردید.

محمدی ادامه داد: در شهرستان روشنایی، اساس کلیک به تمرود به سبب آورده و فرو ریختگی آوار بسته شده بود که ساعت 3 صبح زود بازگشایی شد. همچنین اساس مچ به یالرود راه بسته شده بود که با تلاش نیرو‌های امدادی بازگشایی گردید اما متاسفانه در این وقت یک دستگاه پل هم تخریب شد.

سیلاب در قطعه آرادان ـ سرخه در اساس بین‌المللی تهران ـ مشهد

روز قبل وقوع سیلاب از بالادست منطقه بین آرادان-سرخه در 50 کیلومتری شهر سرخه سبب انسداد راه بین‌المللی تهران-مشهد در این قطعه شد؛ موضوعی که به سرعت با تلاش نیروهای امدادی و مردمی و با وجود میدانی استاندار سمنان برطرف شد.ورود حجم فراوان بالای سیلاب به این راه و عبور قسمت زیادی از اون در جاده، سبب ورود آسشیب به گاردریل و انسداد راه شده بود که بلافاصله با تلاش همه عوامل امدادی و مردم، این راه پرتردد و ترانزیتی بازگشایی شد.

نکته قابل توجه در این زمینه وجود میدانی شخص استاندار سمنان و همراهی وی با نیروهای امدادی و مردمی برای بازگشایی جاده بود که تنها چند دقیقه پس از انسداد راه چهره داد.

تردد تا چند ساعت پس از بازگشایی در این راه با کندی شکل می‌گرفت؛ اما حالا تردد در این اساس مواصلاتی بین‌المللی به شکل جاری در حال انجام است.

یک کشته و سه مصدوم براثر سیل در استان مرکزی

‌امید محترمی‌ مدیرکل بحران استانداری مرکزی با نشانه به وضعی بارش‌ها در استان مرکزی اظهار داشت: عصر روز پنجشنبه بارندگی شدیدی در برخی از نقاط استان به مخصوص در شهرهای اراک و محلات را شاهد بودیم که دلیل وقوع سیل در آنها شد.

وی افزود: در پی این حادثه فردی از روستای سعادت آباد محلات که در مسیل قرار داشت جان خود را از دست داد و جسم بی جان وی توسط نیروهای امدادی از آب خارج کشیده شد، همچنین 3 نفر دیگر نیز در این حادثه مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی محلات منتقل شدند.

محترمی تصریح کرد: این درحالیست که با وقوع سیل، نیروهای امدادی و دستگاه‌های مختلف مسئول در حال پایش رودخانه‌ها و مسیل‌های نقاط مختلف شدند، همچنین شدت بارش‌ها روز جمعه افزایش پیدا می‌کند و تا دوشنبه ادامه دارد و در همین راستا تقاضا و صبر است مردم استان مرکزی از وجود در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها به جد اجتناب کنند.

23 فوتی و 27 مفقودی در 3 استان

براساس اعلام رئیس سازمان امداد و نجات، براثر بارندگی‌ها ‌و جاری شدن سیل، 23 نفر از هموطنان در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و مرکزی جان خود را از دست دادند و در استان‌های تهران و چهار ناممکن و بختیاری 27 نفر مفقود هستند.

9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم در سیل فیروزکوه

 

استاندار تهران از تلاش برای نگهداری به وضعیت سیل زده فیروزکوه با تمام ظرفیت استان خبر داد و گفت: در سیل شب قبل در فیروزکوه 9 نفر کشته، 16 نفر مفقود و 12 نفر مصدوم شدند.

محسن منصوری با نشانه به وقوع سیلاب در این شهرستان و خسارات وارده اظهار داشت: سیلاب شب قبل در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه در روستاهای زرین دشت، مرزداران و آتشان، 9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم داشت.

وی افزود: خوشبختانه 10 نفر از مصدومان به شکل سرپایی معالجه شدند و 2 نفر به بیمارستان منتقل شدند.استاندار تهران در ادامه گفت: دلیل تأخیر امداد‌رسانی در این مناطق بسته شدن راه‌های دسترسی ‌و ترافیک جاده‌ای بود که پس از عادی شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی برنده به خدمات رسانی شدند.

آبگرفتگی 160 منزل مسکونی در مناطق مختلف استان بوشهر

بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر از روز چهارشنبه شروع شد که آمار هواشناسی حاکی از  ثبت بیش از 88 میلیمتر بارش باران در برخی نقاط استان است.

شرح کورش کشاورز مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر حاکی است به دنبال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در نقاط مختلف استان، تیم‌های عملیاتی و امدادی به‌شکل شبانه‌روزی در حال امدادرسانی و کمک به دوباره شدن محورها و معابر هستند.

وی از بازگشایی همه محورهای مواصلاتی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: رفت و آمد در تمام محورهای مواصلاتی استان جریان دارد.اساس بوشهر به برازجان و شیراز که به سبب آبگرفتگی بسته بود بازگشایی شد و تردد در جریان است.

مدیرکل بحران استان بوشهر با نشانه به رفع مشکلات آبگرفتگی منازل شهری و روستایی در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: افزون بر 160 واحد مسکونی که وابسته آب گرفتگی شده بودند پاکیزه و تحویل مالکین شد.

کشاورز با نشانه به اینکه تعداد 20 گروه جهادی و تعدادی گروه‌های امدادی در حال کمک به صدمه‌دیدگان از سیل هستند تصریح کرد: تعداد زیادی از ماشین‌آلات راهسازی در حال هدایت آب‌های جاری و پاکسازی راه رودخانه هستند.

سامانه بارشی موسمی در راه ایلام ‌

کارشناس مسئول نزد‌بینی هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه جو ناپایدار تا یکشنبه آینده مهمان ایلام خواهد بود گفت: سامانه بارشی موسمی پرقدرت نیز در راه استان بوده و احتمال آب گرفتگی معابر و اختلال در تردد جاده‌ای نیز نزد‌بینی می‌شود.

ساسان رستمی در ایلام، از ورود سامانه بارشی پرقدرت موسمی اخیر در استان ایلام خبر و اظهار داشت: این سامانه قسمت کوچکی از استان ایلام را فرا خواهد گرفت.

کارشناس مسئول نزد‌بینی هواشناسی استان ایلام گفت: آسمان ایلام تا روز یکشنبه هفته نزد رو دارای جوی ناپایدار خواهد بود، اما میزان بارش در این جو نزد بینی شده فراوان نخواهد بود.

وی ورود سامانه بارشی پرقدرت موسمی که بخشی از استان‌های سرزمین را در بر گرفته است به استان ایلام را قابل نزد بینی عنوان کرد و گفت: این سامانه بارشی دنبال با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید و خطر صاعقه  خواهد بود و نیازمند اون است تا کارها پیشگیرانه از وقع خطرات اون از هم حالا فکر شود.

هشدار سیل به لرستانی‌ها

کارشناس هواشناسی لرستان گفت:با ورود سامانه بارشی از افول امروز کم کم جنوبی شرقی و شرق استان  تحت تاثیر این سامانه بارشی  قرار  می‌گیرد‌.

کامران  حقی آبی  افزوداین سامانه بارشی از امشب قطعه‌هایی از الیگودرز ،شول آباد تا دورد و قطعه‌هایی بیشتری از استان همانند مرکز، شمال و تا حدودی غرب استان را در برمی گیرد.

کارشناس هواشناسی گفت: بارش‌ها به شکل رگباری در وقت کوتاه و با شدت فراوان خواهد بود؛هم استانی‌ها با توجه پر آب شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبگرفتکی معابر عمومی از اتراق و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها دوری کنند.

هچنین با توجه به احتمال وقوع چیز تازه تگرگ و رعد و برق کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.به گفته کارشناس هواشناسی؛ اوج کوشش سامانه بارشی در لرستان برای فردا شب و روز شنبه خواهد بود.کشارزان لرستانی هم با توجه به احتمال سیل هر چه سریعتر  نسبت به برداشت  محصولات زراعی  خود و  انتقال اون به مکان‌های مسقف اقدام کنند.

انسداد راه‌های منتهی به شمال

 

زندی بر مدیرکل راهداری و حمل و تعریف جاده‌ای البرز گفت: جاده کرج – چالوس و آزادراه تهران -شمال در راه رفت و برگشت بسته شد.این انسداد به سبب پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی درپی بارش‌ها انجام شده است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و تعریف جاده‌ای البرز ،  انسداد این اساس‌های  تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.براساس نزد‌بینی هواشناسی آب و هوای جمعه، هفتم مردادماه با بارش شدید و وزش باد دنبال خواهد بود.

آخرین وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جمع خبرنگاران نسبت به وقوع سیل در مناطق شرقی این استان هشدار داد و  اظهار داشت: جریان سیلابی از روستاهای جعفرآباد، دخرآباد ، بوران و مجیدآباد شهرستان کوهپایه به سو کوهپایه و شهرک صنعتی در جریان است.

وی افزود: بنا بر اعلام هشدارهای قبلی تا آخر وقت امروز اکثر مناطق استان با بارش رگباری، سیلابی و نقطه‌ای مواجه است که این بارش‌ها در مناطق جنوبی استان اصفهان تشدید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این زمینه ادامه داد: جریان سیل در روستاهای دولت‌آباد، دره‌بید و کردعلیا قسمت کرون شهرستان تیران و کرون ادامه دارد و  به سوی روستاهای افجان، قلعه ناظر در حال حرکت است و به ساکنین این مناطق توصیه می‌شود که هشدارهای اعلام شده را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان بارش‌های دیروز  به چادرهای عشایر شهرستان فریدن خساراتی درون شد و  فیبر نوری بر زندانی جریان سیل وابسته صدمه شده و تلفن روستاهای لوشاب، حسن رباط و موته و شهرستان لای‌بید قسمت میمه قطع است.

شیشه‌فروش در خصوص وضعیت جاده‌های استان گفت: اساس جاده‌ای انارک – چوپانان به دلیل بارندگی شدید و آب‌گرفتگی موقتاً بسته شده و همچنین محورهای جاده‌های نایین به اردستان و انارک به چوپانان و اساس فرعی حسن رباط به لای‌بید که به دلیل سیل بسته شده بود،  با برطرف شدن خطر و ایمن‌سازی اساس بازگشایی گردید.

وی از تخلیه ساکنین 6 روستای در معرض خطر خبر داده و خاطر علامت کرد: استقرار 250 تیم امدادی در سطح استان، بازگشایی راه‌ها، تخلیه آب از 100 منزل مسکونی، تخلیه آب از معابر، امدادرسانی به 75 ماشین درجاده‌ها، نیرومند سیل بندها و بندهای آب‌خیزداری، اطلاع‌رسانی و هشدار به گروه‌های در معرض خطر  11 شهرستان تحت تاثیر انجام شد.

اهالی روستاهای فیروزکوه با قطار به مناطق امن منتقل شدند

عباس جوهری معاون استاندار تهران با نشانه به آخرین کارها کمک رسانی در محدوده فیروزکوه اظهار داشت: راه دسترسی به شهرستان فیروزکوه بسته است و هنوز برنده به وجود در مرکز حادثه نشدیم اما تلاش می کنیم از مسیرهای فرعی در محل آماده شویم.

وی افزود: بر پایه شرح‌های رسیده در حال آماده تعداد قابل توجهی از مردم و اهالی روستاهای فیروزکوه با وجود سختی‌ها از روستا خارج و به ایستگاه قطار جهت انتقال به محل امن منتقل شدند.

معاون استاندار تهران در ادامه گفت: در فیروزکوه تعدادی مفقودی و فوتی اعلام شده که تعداد دقیق اون نیاز به بررسی دارد. تردد قطار در ایستگاه راه‌آهن فیروزکوه برقرار است و تعدادی از مردم توسط قطار از شهرستان خارج شدند.

بارش بی‌سابقه باران در استان یزد/ سیلاب خیابان‌ها را در بر گرفت

شدت بارش باران در شهر یزد به حدی فراوان بوده است که در عرض کمتر از چند دقیثه جاری آب در نقاط مختلف شهر شروع شد و به فاصله کمتر از یکساعت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یزد سیلابی شدند.با وجودی که هنوز میزان بارش به شکل دقیق مشخص نیست و همچنان باران در حال باریدن است اما تا همین میزان هم در شهر یزد کم سابقه و حتی شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است.

آب در بسیاری از نقاط شهر یزد از پیاده‌رو‌ها و جداول هم بالاتر آمده و به زیر زمین برخی از منازل درون شده که خسارت‌های مالی به دنبال داشته است.در حال حاظر از شدت باران کاسته شده اما همچنان بارندگی در حال انجام است.

مهیا‌با‌ش در خراسان‌ شمالی

جواد نظری مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی و شروع بارش‌های سیل آسا، مدیریت بحران این استان برای امدادرسانی در اتفاقهای احتمالی به حالت مهیا‌باش درآمدند. براساس نزد بینی هواشناسی خراسان شمالی سامانه بارشی از سپس از ظهر امروز (پنجشنبه) استان را تحت تاثیر قرار می دهد که سبب بارش باران در مناطق مختلف می شود.نیروهای دستگاه های خدماتی و امدادرسان از جمله راهداران، امدادگران فراوانی هلال احمر، اورژانس، پلیس راه و شهرداری در حالت مهیا باش هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه 80 نقطه حادثه خیز سیلابی در استان وجود دارد، گفت: شهردارن، دهیاران، شوراهای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با اطلاع رسانی و هشدار به وقت از وجود افراد در کنار رودخانه ها دائمی و فصلی و ارتفاعات و کوه‌های پیشگیری کنند.

سیلاب در راه گلستان

گلستان که در ماه‌های اخیر خشکسالی شدید را تجربه می‌کند با نزد‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌ نقطه‌ای و شدید در 2 روز آینده به حالت مهیا‌باش درآمده و اجرای کارها مواجهه‌ای برای کاهش خسارت سیلاب‌ احتمالی را انتطار می‌کشد.

شنیدن خبر ورود سامانه‌ ناپایدار جوی به گلستان و در نزد‌بودن بارش باران تابستانه برای ساکنان این استان به مخصوص کشاورزان که کاهش بارش‌، کم‌آبی و خشکسالی، کشت و کار و زراعت‌ اون‌ها را دستخوش تغییر و خسارت کرده، خوشحال کننده است اما باید برای پیشگیری از تبدیل این نعمت به خسارت، کارها پیشگیرانه بیشتری انجام شود.

طبق اعلام کارشناسان، زیادتر نواحی گلستان از جمله مناطق شرقی اون حادثه خیز است و نام اون با وقوع انواع بلایای طبیعی همانند سیل و سیلاب‌های کوچک و عظیم عجین شده است.

فقط در مقوله سیل و طی سه دهه اخیر گلستان با حداقل 120 مورد وقوع سیل کوچک و عظیم روبرو بوده  که سیل سال‌های 71، 80، 81 و 98 از سیل‌های سنگین و سهمگین اون به شمار می‌رود.

براثر این سیل‌های سهمگین صدها نفر کشته شدند و ده‌ها هزار میلیارد ریال خسارت مالی به قسمت‌های مختلف کشاورزی، مسکن، راه‌های ارتباطی، زیرساخت‌های شهری و روستایی درون شد ضمن اینکه نباید از خسارات روحی و روانی این بلایای طبیعی بر مردم این سرزمین به راحتی گذشت.

هشدار سیلاب در مسیل‌ها و ارتفاعات خوزستان

 

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان با نشانه به ادامه شرایط هشدار سیلاب در مسیل‌ها و ارتفاعات در شرق استان، گفت: کوشش جریانات جنوبی و سامانه مونسون هند تا اواسط هفته آینده در استان ادامه می‌یابد. تا اواسط هفته آینده با نفوذ جریانات جنوبی و تشدید مونسون هند، شاهد افزایش رطوبت و وقوع چیز تازه شرجی در زیادتر نقاط خوزستان خواهیم بود.

وی افزود: در روزهای آینده (به مخصوص از روز جمعه تا روز یکشنبه هفته آینده) با توجه به بالا بودن ضرایب ناپایداری و تزریق رطوبت، شاهد افزایش ابر و رگبار و رعد و برق و احتمال فرو ریختگی تگرگ در برخی نقاط خوزستان خواهیم بود.این جریانات به مخصوص در مناطق شرقی، شمال شرقی، جنوب شرقی استان، سیلابی شدن مسیل‌ها در ارتفاعات خوزستان، وزش باد متوسط گاهی تندباد ثانیه‌ای در برخی نقاط و خیزش گرد و گرد و خاک محلی به مخصوص در مرکز و جنوب استان را موجب خواهد شد.

به گفته وی، شمال غرب دریا فارس تا اواخر روز سه‌شنبه هفته آینده مواج و در برخی ساعات دنبال با رگبار و رعد و برق نزد بینی می‌شود.در شبانه روز قبل بستان با 46.9 مقام سانتیگراد بالای صفر بیشترین دما و ایذه با 24.2 مقام سانتیگراد بالای صفر کمترین دما را در خوزستان تجربه کردند. در شبانه روز قبل حداکثر دمای اهواز به 46.7 و حداقل به 32 مقام سانتیگراد رسید.

بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی استان بوشهر به دلیل بارندگی

بارش باران نتیجه از سامانه پرقدرت مونسون دلیل بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی استان بوشهر شده است.هم حالا راه شنبه به درویشی، شنبه به باغان، شنبه به کردلان و اساس خورموج به کنگان حد فاصل سه راهی زائرعباسی در شهرستان دشتی به دلیل بالا آمدن آب و جاری شدن دره‌های فصلی بسته است.

همچنین اساس اهرم به کلمه  حدفاصل شهرستان‌های تنگستان و دشتستان به دلیل شدت بارش‌ها و فرو ریختگی کوه بسته شده است.امروز  کوشش سامانه مونسون، بارش های شدید در عسلویه، دشتی و دشتستان در پی داشت، به گونه ای که دلیل آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستان دشتی شد.

همچنین دره های فصلی در گنخک، خورموج و لاور شرقی شهرستان های دشتی و  برازجان، جاده کلمه به بوشکان، روستای خیرک، بیدو در شهرستان دشتستان جاری شد.پلیس راه استان بوشهر نیز اعلام کرد که تونل پیامبر اعظم در جاده اهرم فراشبند حد فاصل اهرم تا تونل بسته است و از رانندگان خواست برای پیشگیری از هر گونه حادثه یا سانحه رانندگی تا اطلاع ثانوی از تردد در راه اعلام شده خودداری کنند.

توزیع بسته ای غذایی 72 ساعته بین سیل زدگان استان قم

 

مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان قم از توزیع بسته های غذایی 72 ساعته شامل کنسروجات ، برنج ، حبوبات ، خرما ، نودل و چای بین سیل زدگان روستاهای قسمت مرکزی این استان خبر داد.

محمد رضا بهرامی گفت: در پی بارشهای سیل آسای شب قبل در  روستاهای قسمت مرکزی قم  بخشی از معیشت همشهریان عزیزمان در این روستاها وابسته مشکل شده ، لذا فراوانی هلال احمر اقدام به توزیع 500 بسته ی غذایی 72 ساعته شامل کنسروجات ، برنج ، حبوبات  ، خرما ، نودل و چای بین عزیزان متاثر از این حادثه نمود.

مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان قم افزود: این برنامه توسط 104 نفر از کارکنان ، امدادگران و نجاتگران فراوانی هلال احمر در روستاهای علی آباد، مشک آباد، شکار آباد ، باقر آباد و جعفرآباد از قسمت مرکزی انجام شد.

بهرامی یادآور شد : قبل از این هم در شب قبل 8 ماشین عملیاتی ، 5 دستگاه موتور آب  و 2 ست نجات بکارگیری شده و همچنین 20 دستگاه چادر امدادی ، 300 پتو و 270 بسته غذایی به منطقه عملیاتی ارسال شده بود.

امدادرسانی به 4 هزار نفر وابسته سیل در سیستان و بلوچستان

علیرضا میربهاءالدین مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به 4118 نفر صدمه دیده در سیل و آبگرفتگی در سطح استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

علیرضا میربهاء الدین مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان گفت: به سبب ورود سامانه بارشی مونسون به استان سیستان و بلوچستان 13 شهرستان در سطح استان وابسته سیل و آبگرفتگی شدند.

او افزود: از 28 تیرماه تا 6 مرداد ماه  120 روستا در 13 شهرستان سطح استان وابسته سیل و آبگرفتگی شدند که توسط 1263 نفر پرسنل و نجاتگر در قطعه 257 تیم عملیاتی به دنبال 195 ماشین  خدمات امدادرسانی جهت صدمه دیدگان در سطح استان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون  1803 نفر از صدمه دیدگان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده اند.

میربهاء الدین اظهار داشت در این وقت اقلامی از قبیل 327 دستگاه چادر امدادی ، 93 دستگاه چادر مسافرتی ، 837 تخته موکت ، 1919 تخته پتو ، 3003 کیلوگرم نایلون ، 638 قوطی کنسروجات ، 664 بسته غذایی 72 ساعته ، 505 کیلو گرم برنج ، 42 کیلوگرم قندوشکر ، 42 کیلوگرم چای ، چراغ ، ست ظروف ، سبد غذایی یکماه بین صدمه دیدگان توزیع شده است.

مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان بیان کرد : 43 نفر صدمه دیده در سیل و آبگرفتگی توسط نجاتگران هلال احمر  رهاسازی شدند و 2 ماشین وابسته نیز خدمات رهاسازی جهت آنان انجام گرفته است.

میربهاء الدین اضافه کرد در راستای امدادرسانی خوب تر به صدمه دیدگان علاوه بر توزیع چادر های امدادی ، 7 اردوگاه  با ظرفیت 85 خانوار در مکان های امن  در سطح شهرستان زاهدان برپا شد .

مدیرعامل فراوانی هلال احمر استان گفت:   خدمات امدادی و حمایتی توسط نجاتگران هلال احمر استان همچنان ادامه دارد.

منبع: تسنیم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *