تحصیل در کانادا


مهاجرت برای تحصیل در کانادا

کانادا میزبان ۲۱ عدد از ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا است و از بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا نیز، ۳۲ عدد از اون ها را در اختیار دارد. طبق بررسی های انجام شده در سال های اخیر، ۵۷۲ هزار و ۴۱۵ نفر دارنده ی مجوز تحصیل در کانادا وجود دارد که در موسسه های آموزشی مختلف کانادا مشغول به تحصیل هستند. همچنین، کانادا دارای تعداد زیادی از رشته های برتر دنیاست و برخی از امکانات تحقیقاتی و موسسات دانشگاهی پیشرو در دنیا را هم در اختیار دارد. به همین جهت، یکی از محبوب ترین مقاصد دنیا برای مهاجرت تحصیلی است.

 تحصیل در کانادا

چگونه می توان برای تحصیل در کانادا مهاجرت کرد

نیازمندی های مهاجرت تحصیلی به کانادا را بشناسید

درخواست موفقیت آمیز برای یک مؤسسه آموزشی در کانادا مستلزم درک شرایط مختلف برای مدارس و دوره هایی است که اون ها ارائه می دهند. داوطلبان همچنین باید قوانین و مقررات مربوط به فرآیند درخواست برای مجوز تحصیل را هم به طور دقیق تجزیه و تحلیل کنند. در حالت ایده آل، شما باید حداقل از یک سال قبل، برنامه ریزی برای اخذ مجوز تحصیل در کانادا را شروع کنید.
الزامات مشترک برای همه دانشگاه ها و موسسات، شامل گذرنامه با اعتبار، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی به دنبال مدرکی مبنی بر قبولی در آزمون های زبان درخواست شده با حداقل نمره واجب، و مدرکی مبنی بر تمکن مالی کافی جهت اثبات  اینکه می توانید هزینه تحصیل خود و همچنین هزینه های زندگی در سرزمین را تامین کنید، می شوند.

رشته و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید

اولین قدم در انتخاب یک دانشگاه برای تحصیل در کانادا، انتخاب یک مرکز آموزشیِ واجد شرایط است که اصطلاحا Designated Learning Institute نامیده می شوند. دلیل با ارزش و مهم بودن این داستان در این است که تنها تحصیل در موسسات DLI می تواند منجر به اقامت پس از تحصیل در کانادا شود.

وقت درخواست برای تحصیل در کانادا، باید رشته تحصیلی مورد نظر خود را هم انتخاب کنید. ساختار دانشگاهی کانادا نسبت به تغییر دروس انعطاف پذیر است. اما با این حال، خوب تر است از قبل گزینه های خود را با هم سنجیدن کنید و رشته ای را انتخاب کنید که واقعاً به دنبال کردن اون علاقه دارید و می توانید از اون برای درآمدزایی استفاده کنید.

شرکت در آزمون زبان

اگرچه اخذ پذیرش و تحصیل در تعداد زیادی از دانشگاه های کانادا نیاز به مدرک زبان ندارد و شما می توانید پذیرش مشروط از اون ها بگیرید، اما برای اینکه زندگی راحتی در کانادا داشته باشید و خوب تر ارتباط برقرار کنید، باید در یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی توانایی کسب کنید. آیلتس بهترین آزمون برای توانایی در زبان انگلیسی است. برخی از موسسات آموزشی کانادا، نمره آزمون Cambridge English: Advanced یا TOEFL را نیز می پذیرند. برای زبان فرانسه، می توانید آزمون های DALF، DELF یا TCF را انتخاب کنید. اگرچه آزمون TEF رایج ترین گزینه است. نمره مورد نیاز در هر یک از این آزمون ها نیز به شرایط تعیین شده توسط موسسه آموزشی مورد نظرتان بستگی دارد.

برای دانشگاه ها اپلای کنید.

حالا تاریخ اون است که با لیست دانشگاه های مناسب برای خود تماس بگیرید، شرایط و نیازمندی های اون ها را جویا شوید و هرچه زودتر، برایشان اقدام کنید. ارسال درخواست برای دوازده دانشگاه می تواند منطقی باشد. اما شما باید هزینه درخواست را هم در نظر بگیرید که از ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار متغیر است. توصیه می کنیم که به طور تصادفی یا شانسی برای اون ها اپلای نکنید. گزینه هایتان را با هم سنجیدن کنید، موسسه های آموزشی و رشته هایی که ترجیح می دهید را پیدا کنید و یک یا دو گزینه هم به نام بکاپ در ذهن خود داشته باشید.
اگر خودتان اپلای می کنید، وقت پر کردن فرم درخواست مواظب باشید و اطمینان نتیجه کنید که اطلاعات کاملا دقیق را دنبال با شواهد مستند ارائه می دهید. اما توصیه اکید ما این است که برای حساسیت داستان، این کار را به متخصصین تراست بسپارید تا خیالتان از اخذ پذیرش راحت باشد. پس از انجام این کار، باید مدتی حوصله کنید تا درخواست شما بررسی شود و سپس، کارها بعدی را انجام دهید.

برای استادی پرمیت اپلای کنید.

حالا که یکی از موسسه های آموزشی با اعتبار کانادا مهیا پذیرش شما می باشد،‌ وقت اون رسیده که برای استادی پرمیت کانادا درخواست دهید. انجام این کار را به متخصصین تراست بسپارید تا بهترین نتیجه ی ممکن را به دست بیاورید. در صورتی که تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیار مشاوران تراست قرار دهید، جای هیچ نگرانی بابت کارها بعدی نیست.

به کانادا مسافرت کنید.

پس از بررسی درخواست شما و انجام مصاحبه، در شکل لزوم، افسر مهاجرت در مورد صدور مجوز تحصیل شما تصمیم می گیرد. در شکل پذیرش درخواست شما، حالا تاریخ اون رسیده که برای مسافرت به کانادا شروع به برنامه ریزی کنید. مجوز تحصیل شما یک تاریخ شروع خواهد داشت که از اون تاریخ، واجب الاجرا خواهد شد. برای داشته باشید که قبل از این تاریخ اجازه ورود به کانادا را نخواهید داشت. بر این پایه مسافرت خود را برنامه ریزی کنید.

شروع به تحصیل در کانادا کنید.

افسر مهاجرت قبل از اینکه به شما اجازه ورود به کانادا را بدهد، مجوز و سایر مدارک شما را در گیت ورودی بررسی می کند. این مرحله نهایی تشریفات مهاجرت است و حالا می توانید بر شروع ماجراجویی خود به نام یک دانشجوی بین المللی در کانادا تمرکز کنید.

مراحل مهاجرت برای تحصیل در کانادا

مراحل مهاجرت برای تحصیل در کانادا را می توان به ۵ دسته ی کلی تقسیم کرد. با توجه به اینکه مهاجرت تحصیلی به کانادا یک تصمیم ناگهانی نیست که یک شبه پژوهشگر شود و نیازمند آماده آوردن کارها زیادی می باشد، اولین مرحله ی این کار، آماده آوردن مقدمات قبل از اپلای و اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مورد نظر است.
در مرحله ی سپس، متقاضی باید اقدام به اخذ پذیرش نماید و پس از اون نیز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کند. سپس از این مرحله، متقاضی به کانادا مسافرت می کند، مراحل بعدی نام نویسی در دانشگاه و کارها تکمیلی را انجام خواهد داد و تحصیل خود را هم شروع خواهد نمود. وی پس از اتمام دوره تحصیل خود می تواند در کانادا بماند و در شکل پیدا کردن کار مرتبط با رشته ی خود، ویزای کاری و سپس از اون، اقامت دائم خود را دریافت کند.
توضیحات فوق، تنها کلیت پروسه ی مهاجرت تحصیلی به کانادا و مراحلی است که باید طی شود. طبیعتا، جزئیات فراوان زیادی وجود دارد و این، یک فرایند طولانی است که هم نیاز به کمی هزینه دارد و هم زمانبر است. جدا از وقت و هزینه، اسناد و مدارک زیادی هم باید ارائه شود و شرایط متقاضی هم باید برای تحصیل در کانادا مناسب باشد. بنابراین، به دلیل پیچیدگی این فرایند، حتما باید با مشاوران و متخصصین تراست برای این کار مشاوره کنید و تحت نظر اون ها این مراحل را پشت سر بگذارید.

تحصیل در کانادا

هزینه های زندگی وقت تحصیل در کانادا

داستان بعدی، هزینه های زندگی در کانادا هستند که مجددا به یک سری فاکتور مختلف بستگی دارند. شهر و استان محل سکونت به دنبال سبک زندگی خود فرد، مهم ترین فاکتورها محسوب می شوند. هزینه زندگی در هر یک از شهرها و استان های کانادا با یکدیگر متفاوت است و می تواند بین ۱۵۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار در ماه متغیر باشد. برای اینکه درک بهتری از این داستان به دست بیاورید، برخی از مهم ترین هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا را در این قسمت نام می بریم :
۱ لیتر شیر : ۲.۳۴ دلار
۱ کیلو گرم برنج : ۴.۰۴ دلار
۱ شانه تخم مرغ ۱۲ عددی : ۳.۳۱ دلار
۱ کیلو گرم پنیر صبحانه : ۱۲.۶۳ دلار
۱ کیلو گرم فیله مرغ : ۱۳.۱۳ دلار
۱ کیلو گرم گوشت قرمز : ۱۴.۷۹ دلار
۱ کیلو گرم سیب : ۳.۹۵ دلار
۱ کیلو گرم موز : ۱.۷۰ دلار
۱ کیلو گرم پرتقال : ۴ دلار
۱ کیلو گرم گوجه فرنگی : ۳.۹۴ دلار
۱ کیلو گرم سیب زمینی : ۲.۷۳ دلار
۱ کیلو گرم پیاز : ۲.۶۲ دلار
۱ وعده غذا برای دو نفر در رستوران های متوسط : ۶۵ دلار
۱ وعده غذا در رستوران مک دونالد : ۱۰ دلار
بلیط یک طرفه ناوگان حمل و تعریف عمومی : ۳.۰۵ دلار
۱ لیتر بنزین : ۱.۲۵ دلار
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر : ۱ هزار و ۲۶۱ دلار در ماه
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر : ۱ هزار و ۲۶۱ دلار در ماه

بهترین رشته برای تحصیل در کانادا

اگرچه با تحصیل در تمامی رشته های کانادا می توان آینده شغلی درخشانی داشت، اما بدیهی است که برخی از رشته ها برای تحصیل در کانادا خوب تر هستند و دانشجویان راحت تر می توانند از راه اون ها، در شرکت های برتر کانادا استخدام شوند. در اینجا ما به برخی از رشته های برتر دانشگاه های کانادا که زمان های شغلی بزرگی برای محصلین خود به دنبال خواهند داشت نشانه می کنیم :
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
علوم کامپیوتر / علمی اطلاعات
معامله و امور مالی
مهندسی برق، عمران، مکانیک و صنایع
مدیریت مهندسی و مهندسی صنایع پتروشیمی
پزشکی، دندان پزشکی، علوم زیستی، و نگهداری های بهداشتی
پرستاری

درباره قیمت دلار کانادا بخوانید.

پرتقاضاترین رشته ها برای تحصیل در کانادا

با توجه به اینکه تعداد افرادی که به منظور تحصیل به کانادا مسافرت می کنند دائما رو به افزایش است، پیدا کردن زمان های شغلی مناسب، کمی چالش برانگیزتر شده است. اما از طرفی می توان با یک برنامه ریزی خوب و شناخت نیازهای کنونی بازار کار کانادا، زمان های شغلی فراوان پردرآمدی پیدا کرد. به همین دلیل، نیاز است که با پرتقاضاترین رشته های تحصیلی در کانادا دوست شوید.
توسعه وب
مدیریت منابع انسانی
مهندسی برق
مهندسی عمران
حقوق
پرستاری
دامپزشکی
مشاوره مالی
مدیریت کسب و کار
حسابداری
داروسازی
علمی اطلاعات و IT
مهندسی کامپیوتر
مهندسی آرام افزار
مهندسی شیمی و نفت
علوم داده

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

شما با داشتن دیپلم دبیرستان می توانید برای تحصیل در دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی کانادا اقدام کنید. اما یکی از مهم ترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشید، گپ تحصیلی است. در صورتی که ۳ سال از زمانی که دیپلم خود را دریافت کرده اید سپری شده باشد و در طی این زمان هم به کاری مرتبط با رشته خود نپرداخته باشید، شرایط سختی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا خواهید داشت.

اما اگر ادامه تحصیل داشته باشید یا تجربه کار مرتبط با رشته خود داشته باشید، شرایط شما مساعد خواهد بود.
نکته بعدی در خصوص شرایط واجب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، داشتن تمکن مالی است. شما باید بتوانید از پس هزینه های تحصیل در کانادا و زندگی در این سرزمین بر بیایید. بخشی از این هزینه ها ممکن است توسط بورسیه، فاند، وام دانشجویی و سایر کمک هزینه ها، تامین شوند. اما برای باقی مانده ی اون ها، باید پابرجا کنید که تمکن مالی کافی را در اختیار دارید. در خصوص سایر شرایط تحصیل در کانادا نیز می توانیم به داشتن مدرک زبان نشانه کنیم که اون هم اجباری نیست و فقط، شرایط را تسهیل خواهد کرد.
همچنین، برای تحصیل در هر مقطع باید مدارک و ریزنمرات مقاطع قبلی خود را ارائه دهید. داشتن توصیه نامه، انگیزه نامه، معدل مناسب، رزومه تحصیلی و کاری، نمره آزمون GRE و GMAT برای برخی از رشته ها (در مقاطع بالا نظیر دکتری) نیز جزو شرایطی هستند که ممکن است بسته به دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر خود، واجب داشته باشید.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

به افرادی که درمورد مدرک زبان برای تحصیل در کانادا دلواپس هستند، باید اعلام کنیم که خوشبختانه امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان هم وجود دارد. بسیاری از دانشگاه های کانادا در اکثر مقاطع تحصیلی (زیادتر در کارشناسی و کارشناسی ارشد) این امکان را برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا آماده آورده اند که بدون رسیدن به سطح زبان یا نمره خاصی و حتی بدون داشتن مدرک زبان هم تحصیل کنند.
دانشگاه های کانادا به این افراد پذیرش مشروط می دهند. یعنی پذیرش دانشگاه مورد نظر، مشروط به سپری کردن دوره زبان است و متقاضی باید قبل از شروع دوره اصلی تحصیلی، یک دوره زبان سپری کند. اگر هنوز هم به سطح مطلوب نرسید، مجددا در این دوره یا دوره های دیگر شرکت خواهد کرد تا به سطح قابل قبولی برسد و بتواند دوره اصلی تحصیل خود را شروع کند.
برای مدارس و دبیرستان های کانادا، بیشتر زمان‌ نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. اما توجه داشته باشید که علم آموز ابتدا تعیین سطح خواهد شد. در مقطع کارشناسی، دانشگاه های برتر و رنک بالای کانادا معمولا نیاز به ارائه مدرک زبان، بدون نیاز به نمره ی چندان بالایی دارند و اکثر دانشگاه ها هم پذیرش مشروط به دانشجویانی که مدرک زبان ندارند، می دهند. در مقطع کارشناسی ارشد، تعداد دانشگاه هایی که پذیرش مشروط می دهند، کم تر از مقطع لیسانس می شود، اما هنوز هم غالبا دانشجویان را بدون مدرک زبان هم پذیرش می کنند. اما در مقطع دکتری، مقاوم گیری ها زیادتر است و دانشجویان باید حداقل مدرک زبان با نمره متوسطی داشته باشند تا پذیرش بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *